Stäng Login avstängt

Blandat - Gud i hjärtat?

Av:
Michael Collin
Postad:
2014-01-13
Bigups:
0
Läst:
1327
  • Michael Collin

37 år, Man, Vallentuna

Bigups:
    4

Postad 2014-01-13

Det är vanligt att innom reggae texter höra att gud är i hjärtat.

Jesus kristus bad för ca 2000 år sedan: fader vår som är i himlen o.s.v....

men en av hans apostlar skrev i 1 kor 3:16= Vet ni inte att ni är

guds tempel och att gud bor i er?

Bröder och systrar, tror ni att gud är i himlen fast besöker era hjärtan när

ni ber och tacksäger?

• RasDreadLevI

41 år, Man

Bigups:
    4

Postad 2014-01-14

Jah is everywhere! Within and without, and all about!

music is music
  • Michael Collin

37 år, Man, Vallentuna

Bigups:
    4

Postad 2014-01-14

King Selassie har sagt i en intervju: the true temple in which god dwells is in our hearts.

Jag trodde det skulle komma upp i ett reggaeforum.

Det gläder mig att höra att Jah är överallt hos dig, RasDreadLevi

• Rocker Johnny

33 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2014-01-23

Enligt min åsikt

framgår det av nya testamentet att det man ska göra i livet är att lyssna på "anden" man har inombords, man kan kalla det hjärta kanske. Göra det man själv anser är rätt. Gå sin egen väg. Inte lyssna på någon annan auktoritet, profet eller präst.

Frihet i kristus/anden är att inte vara bunden till några lagar om hur man ska leva eller göra. 

Gud är kärlek. Lever man livet man älskar så älskar man livet och det vore konstigt om Gud vill man ska leva ett liv man hatar eller?

Så ja är man öppen för det så finns en del av Guds ande inne i en alltid. Som en liten röst, känsla för rätt och fel, samvete etc. Följer man den rösten tror jag aldrig man kan ångra sina beslut eller hamna fel i livet. 

https://soundcloud.com/rocker-johnny
  • Michael Collin

37 år, Man, Vallentuna

Bigups:
    4

Postad 2014-01-26

Tack för inlägget Rocker Johnny!

Personligen så respekterar jag profeter för att de är utvalda av Gud att

utföra/frambära Guds vilja men har svårare att respektera präster eftersom

dom har betalt för att göra människors vilja, dop, vigsel, osv.

Gud är verkligen kärlek och vill att vi ska leva så att vi älskar livet.

Det är många som kollar in tråden,,skriv gärna ett inlägg också!!

• confusedbabylonboy
    Bigups:
    4

Postad 2014-02-07

fin tråd blev rörd av den haha :')
    men om gud finns måste ju satan finnas också
    och i såfall, varför krigar dom mot varandra ?
    medvetenhet är en flummig grej.

visste inte vad jag skulle skriva men ja, tack för mig tjoo

sover som en gris
  • Michael Collin

37 år, Man, Vallentuna

Bigups:
    4

Postad 2014-02-07

Du kan skriva en bättre kommentar, broder!

Gud och satan har inga vapen så deras meningsskiljaktigheter som de

har behöver inte ses som krigsföring.

Medvetenhet är snarare som en lampa på natten som kan belysa den

väg du går på. broder

• ConcreteDjungle

35 år, Man, Bromma

Bigups:
    2

Postad 2014-02-12 , som svar på denna kommentar

Svar till Rocker Johnny: Väldigt fina ord, My body is my tempel and jah is everywhere i need him to be..

JAH is everything and everything is JAH.
  • Rocker Johnny

33 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2014-02-25

Problemet med att lita på en profet är att du inte kan veta om att det är en profet. Jesus varnade för det och sa att det kommer att komma många falska profeter till och med i Jesus namn, alltså att utge sig för att vara Messiahs. Som jag ser det innebär det att man egentligen aldrig kan lita på någon annan än sig själv i fråga om vad Gud vill med ens liv.

Satan har jag många funderingar på själv. Det står i bibeln att satan är kung (eller kanske prins) över denna världen. Det står att Gud aldrig frestar utan det kommer ur begär människor själva har. Och satan benämns som frästare och dömmare. Vem eller vad skapar egentligen ondska i världen och vem är det egentligen som regerar över denna värld om inte människan? Vem var det egentligen som föll från himlen (eller paradiset kanske), som illustreras så starkt i revelations, ner på jorden? Vilken är den största fighten vi har i livet om inte den med/mot oss själva?

• Michael Collin

37 år, Man, Vallentuna

Bigups:
    4

Postad 2014-02-25

Profeterna Mose och Elia samtalade med Jesus (Matt:17) så deras legitimitet som profeter är bekräftad av Jesus. För ungefär 3527 år sedan skrevs första moseboken färdigt. För ca 1973 år sedan skrevs Matteus kapitel färdigt. Vad jag menar med det är att det var ganska länge sedan dessa skrifter skrevs. Mormonerna har en profet som heter Joseph Smith (1800-talet) som fick en uppenbarelse av Gud och Jesus där Gud sa: Detta är min son, lyd hans ord. Mormonerna har gjort bilder på den uppenbarelsen och tycker inte att det är fel att göra en bild av Gud. Jag har hört talas om en mindre församling i ryssland som hade en profet som förutspådde jordens undergång,den församlingen samlades och grät och kramades och väntade på 12-slaget men det hände ingenting. eftersom det inte hände någonting bestämmde deras profet ett nytt datum för jordens undergång, den församlingen var med om fyra falska undergångar innan dom tröttnade på deras profet.

• Rocker Johnny

33 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2014-03-04

Ja fast dem profeterna har ingen reel betydelse idag.

Och vad finns att tillföra? Budskapet är enkelt, det är förmedlat, det finns för inprincip alla att läsa. Förhållningssättet till livet är enkelt och jag tycker att det i enkelheten är där det vinner och står starkt. Det är sunt rent filosofiskt och ingen kan "ta det ifrån en"

Synd bara att en allt för stor del av den kristna världen har missuppfattat det och fortfarande dömer folk och hatar med gamla testamentet i ryggen. Men så är det ju också skrivet och förutspått inget konstigt, inget oväntat. Bara synd att fler inte ser enkelheten i sanningen så istället för att våndas över otillräcklighet i att följa lagen kan fröjdas över friheten att bara få vara den dem är.

• rootscorner

Man

Bigups:
    23

Postad 2014-03-09

"Det är vanligt att innom reggae texter höra att gud är i hjärtat.

Jesus kristus bad för ca 2000 år sedan: fader vår som är i himlen o.s.v....

men en av hans apostlar skrev i 1 kor 3:16= Vet ni inte att ni är

guds tempel och att gud bor i er?

Bröder och systrar, tror ni att gud är i himlen fast besöker era hjärtan när

ni ber och tacksäger?"

Det där med Gud är ju lite klurigt. Det brukar talas om treenigheten, det resonemanget ger utrymme för olika delar av Guds natur. Haile Selassie betyder väl ordagrant; Power of the Trinity.

"Och vad finns att tillföra? Budskapet är enkelt, det är förmedlat, det finns för inprincip alla att läsa. Förhållningssättet till livet är enkelt och jag tycker att det i enkelheten är där det vinner och står starkt. Det är sunt rent filosofiskt och ingen kan "ta det ifrån en""

Genom bibelns "berättelse" uppenbarar sig Gud i världen. Skulle Gud slutat med det sen en tid tillbaka eller? Tog "berättelsen" slut? Jag tror inte det.

• Michael Collin

37 år, Man, Vallentuna

Bigups:
    4

Postad 2014-03-10

Haile Selassie betyder Power of the Trinity. Yes.

Gud fortsätter att vara verksam i världen. Yes.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera