Stäng Login avstängt

Blandat - Vad betyder "borosie"?

Av:
cigg-haile
Postad:
2012-09-02
Bigups:
0
Läst:
3661
  • oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-06

Rastaman 872, återanvändandet utav gamla rytmer och att ogenerat sno ett "framgångskoncept" och sedan uprepa det är två olika saker. 

stereo steppers
  • Viktorious

35 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-09-06 , som svar på denna kommentar

cigg-haile - 2012-09-06 03:48:20

Den som likt Damian eller J-Lo stjäl av slöhet och brist på egen förmåga är i mina ögon långt sämre än t ex the Hives, trots att de stjäl som besatta, eftersom Hives trots allt är duktiga musiker som vet vad de håller på med och bevisligen kan skriva skitbra låtar utan att sno en rad eller ett riff. Det är liksom inte som att Go Right Ahead (Hives senaste singel) är uppbyggd kring det stulna introt.  

http://www.soundcloud.com/viktorious-sound
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-06

Viktorious:

Haha, oj, det var ju pinsamt. Nåja, jag mindes fel om det där men det förändrar inte grundpoängen. Det är en stor skillnad på att stjäl något av nån annan om du tillför något "eget", och på att bara stjäla något rakt av.

J-Lo utnyttjar exempelvis inte bara Beatnuts musikspår (och ja, det är stor skillnad på Watch Out Now och Enoch Lights Hi Jack) utan också det faktum att delar av publiken redan hört låten (eftersom Watch Out Now släpptes inte långt före). Däremot så är ju uppenbarligen Promoes These Walls Dont Lie bättre än Big Puns Mama, trots att den förra uppenbarligen är inspirerad av den senare. "Original" är inte nödvändigtvis bättre än "kopior".

oskadus:

Du kan väl inte på allvar mena att Damian Marley är en särskilt konceptuell artist?

babylon forever!
  • Brealistic

32 år, Man, Stockholm

Bigups:
    5

Postad 2012-09-06

Cigg-haile: "J-Lo utnyttjar exempelvis inte bara Beatnuts musikspår (och ja, det är stor skillnad på Watch Out Now och Enoch Lights Hi Jack) utan också det faktum att delar av publiken redan hört låten (eftersom Watch Out Now släpptes inte långt före)."

Lite sådär som dom gjorde med tempo rythmen exempelvis ;)

• oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-07

Cigg - Haile: 
    Nej jag syftar på alborosie (som tråden handlar om) Alborosie snodde konceptet bakom "welcome to jamrock" och återupprepade det lite för många gånger.

stereo steppers
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-07

Brea:

Visst, men det är ju en viss skillnad på riddims producerade på ett sånt sätt att "alla" kan spela in och på hiphop-beats. Inom hiphop-kulturen så betraktasd det ju inte som helt ok att spela in på ett beat som en annan artist redan använt, särskilt inte om det har varit en hit och absolut inte om hitlåten slog nyligen.

oskadus:

Vadå, vad är exakt konceptet bakom jamrock? Förutom typ "det är hårt i ghettot"? Seriöst koncept som kan sammanfattas i en mening är inte koncept, och det är definitivt inget som andra kan anklagas för att "stjäla".

babylon forever!
  • Rootad

31 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2012-09-08 , som svar på denna kommentar

cigg-haile - 2012-09-02 16:56:27

Jag läste nyligen en intervju med Alborosie där han säger att när han kom till Jamaica så blev han kallad för Borosie, och det ska tydligen vara ett skällsord. Någon som vet vad det betyder eller om han bara flummar?

Han kanske hörde fel? De kanske ropade "Bourgeoisie" efter honom!?

...
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-08

Rootad:

Ja, det är inte helt omöjligt. Jag har hört att man blir döv av hasch.

babylon forever!
  • Rootad

31 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2012-09-08 , som svar på denna kommentar

Svar till cigg-haile:

Juste! Å så öppnar man något 3e öga också tror jag

...
  • Viktorious

35 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-09-09 , som svar på denna kommentar

merin - 2012-09-08 12:57:28

Svar till cigg-haile:

Juste! Å så öppnar man något 3e öga också tror jag

Brunögat

http://www.soundcloud.com/viktorious-sound
  • ☮

105 år, Man, Gangtok

Bigups:
    29

Postad 2012-09-09 , som svar på denna kommentar

Kunta - 2012-09-03 20:57:07

Precis som i Sverige är det ett uttryck man använder för att beskriva någon som härstammar från Borås. Ordet stavades ursprungligen "boråsi" och det stämmer att det är ett skällsord. Därför bör du undvika att skriva det fler gånger här på skawars, risken finns att du blir avstängd.

Bästa sen skawars start.

Det blir vad man gör det till.
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-09-11

Rastaman 872, återanvändandet utav gamla rytmer och att ogenerat sno ett "framgångskoncept" och sedan uprepa det är två olika saker. 

Och svenska sound som Stereo Steppers snor en Jamaikansk kultur, svenska blekfisar som leker att d är jamaikaner och kopierar just den jamaikanska sound o dancehall kulturen. 

• oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-11

Cigg-Haile: 
    Konceptet bakom låten: Filtrerad sampling på en tung basgång med nästan samma titel och innehåll/story. Enbart innehållet i sig gör det inte till koncept men du kan lyssna på låtarna och jämföra så hör du, jag behöver inte teoritisera kring det. 

Zion, var fick du luft ifrån?

stereo steppers
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-09-11

Zion, var fick du luft ifrån?

Ojdå, var det nån som sa emot.... 

• oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-11

Jag förstår att du har mindervärdeskomplex och har ett behov av att spela tuff på skawars.

stereo steppers
  • Joakim Romantic

33 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2012-09-11

Varför skulle han ha mindervärdeskomplex? Zion1 är ju the original don dada who kill people for fun (<--- klassiskt SW). 

(DHR-style)

http://www.newromantic.blogg.se
  • Tuff Ryder

35 år, Man, Stockholm

Bigups:
    67

Postad 2012-09-11 , som svar på denna kommentar

Gorgonen - 2012-09-11 16:17:23

Varför skulle han ha mindervärdeskomplex? Zion1 är ju the original don dada who kill people for fun (<--- klassiskt SW). 

(DHR-style)

+1

check it out! www.garabedian.blogspot.com
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-09-12

Yeah man, Kill idjuts for fun.  

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen