Stäng Login avstängt

Blandat - Vad betyder "borosie"?

Av:
cigg-haile
Postad:
2012-09-02
Bigups:
0
Läst:
3705
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-02

Jag läste nyligen en intervju med Alborosie där han säger att när han kom till Jamaica så blev han kallad för Borosie, och det ska tydligen vara ett skällsord. Någon som vet vad det betyder eller om han bara flummar?

babylon forever!
  • Marcusb

29 år, Man, Oslo

Bigups:
    36

Postad 2012-09-03

Vi har ju ett gäng patois-proffessorer härinne, så nån borde ju kunna hjälpa dig.

Ranking Rambo
  • Jah Stiff

Man, Huddinge

Bigups:
    3

Postad 2012-09-03

Precis som i Sverige är det ett uttryck man använder för att beskriva någon som härstammar från Borås. Ordet stavades ursprungligen "boråsi" och det stämmer att det är ett skällsord. Därför bör du undvika att skriva det fler gånger här på skawars, risken finns att du blir avstängd.

• Intesärapararispalite

37 år, Man, Luleå

Bigups:
    16

Postad 2012-09-03

hahaha

• cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-04

Kunta:

Sedär, jävla boråsare.

Men seriöst, ingen med lite patwa-kunskaper härinne som vet vad det betyder?

babylon forever!
  • Viktorious

35 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-09-04

Det kanske är en femininare variant av burro? Det betyder väl åsna och kan säkert användas som skällsord ;)

http://www.soundcloud.com/viktorious-sound
  • Tuff Ryder

35 år, Man, Stockholm

Bigups:
    67

Postad 2012-09-04

Inte alls säker men nånstans långt bak så har jag för mig att det har med ursprung att göra.

//Tuff

check it out! www.garabedian.blogspot.com
  • Don Emilio de la Guetto

36 år, Man

Bigups:
    26

Postad 2012-09-04

En Borosie betyder när en kille flyttar in i ditt land, snor konceptet till en just då stor hitlåt, gör en egen sämre kopia och bygger en karriär på den.

16 inna de magazine, one inna de head.
  • Marcusb

29 år, Man, Oslo

Bigups:
    36

Postad 2012-09-04

:D

Ranking Rambo
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-04

Viktorious:

Du menar som i jävla åsnebrud, eller kanske jävla åsnebög? Bögåsna? Är vår käre Alberto möjligtvis en såndär som "tycker mycket om djur"?

Tuff / Emilio:

Ok, låter ganska vettigt. Många i JA är antagligen dödströtta på alla jävla reggaeturister som dyker upp och vill ha props i moderlandet och gå på Bob Marley-museum. Jag är inte så hemma på Albo, vilken skulle i så fall vara den snodda låten? Kingston Town?

babylon forever!
  • oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-04

ja kingston town är en blek kopia av welcome to jamrock, och albo rosie har gjort en karriär på den + att hans sångstil är en kopierad blandning  utav michael rose/tenor saw/lutan fyah - precis den typ av reggaefusion som europa älskar.
    Han gör en typ av reggae som folk tror vid en första lysning är bra, men om man lyssnar 2 ggr så hör man att det är reggaens "hoffmaestro". En typ av reggae-inavel.

stereo steppers
  • Joakim Romantic

33 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2012-09-04

Nu tycker jag förvisso att folk är lite för hårda mot Alborosie. Som vokalist må han vara tråkig men som producent är han otroligt duktig. Hans dubplatta från något år bakåt är ren och skär briljans. Sen kanske hans dubplattan inte riktigt återspeglar hans vokalalbum i vare sig anda eller kvalitet men likväl har han uppenbarligen skicklighet inom sig.

http://www.newromantic.blogg.se
  • Jah Stiff

Man, Huddinge

Bigups:
    3

Postad 2012-09-04

Först kritiken mot Dave Brubecks kommersialisering av jazzen. Några årtionden senare upprepar Alfredo Boråsi konceptet. Man kan inte annat än gratulera dessa affärsmässiga masterminds...; D...(känns för övrigt bekant från mycket av vad som beskrivs om reggaen i england på 60- och 70-talet och hur man försökte kommersialisera JA-varianten).

Lyssnade för övrigt igenom plattan som Jocke syftar på när den var nykläckt. Lät betydligt bättre än väntat, så jag instämmer till viss del.

Sedan har jag ju förklarat historien bakom namnet så andra förklaringar känns överflödiga.

• oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-05

romantic, du har rätt, hans produktioner är feta. 
    Han borde satsa på att jobba som producent mera, släppa rytmer, producera rytmer till andra artister osv. hade kunnat bli riktigt lyckat...!

stereo steppers
  • Viktorious

35 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-09-05 , som svar på denna kommentar

cigg-haile - 2012-09-04 20:04:43

Viktorious:

Du menar som i jävla åsnebrud, eller kanske jävla åsnebög? Bögåsna? Är vår käre Alberto möjligtvis en såndär som "tycker mycket om djur"?

Ja eller bara "dum som en åsna".

http://www.soundcloud.com/viktorious-sound
  • Rastaman872

46 år, Man, Stockholm

Bigups:
    72

Postad 2012-09-05

Nu är jag ingen Alborosie fan men hela reggaegenren är uppbyggt på att sno allt från alla. 

Att såga honom för att han har kopierat Welcome to Jamrock som i sin tur är en refix av Ini Kamozes World-a-music blir lite väl löjligt. Vafan ännu idag görs det ju rhytmer som baseras på Studio One produktioner som i sin tur är baserade på Motown hits så vad pratar vi om egentligen?

Dessutom är min erfarenhet att Jamaicaner generellt sett är otroligt stolta över att folk från hela världen lyssnar/spelar Reggae och Dancehall. 

Reggaeology sound
  • Gregory Hitler

Man

Bigups:
    3

Postad 2012-09-06

Rastaman 

drink, fuck and... fuck. jedem das seine
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2012-09-06

Rastaman:

Visst blir det lite töntigt med tanke på att hela Jamrock-plattan dels knappt är att betrakta som reggae, dels att den i stort bygger på att använda redan populär musik. Ungefär som när J-Lo snodde Watch Out Now från Beatnuts; hon visste att den skulle bli en hit.

I slutändan är det ju inte fråga om att sno eller inte, utan hur mycket som är stöld/inspiration och varför en person stjäl och vad det tjänar för syfte. Den som likt Damian eller J-Lo stjäl av slöhet och brist på egen förmåga är i mina ögon långt sämre än t ex the Hives, trots att de stjäl som besatta, eftersom Hives trots allt är duktiga musiker som vet vad de håller på med och bevisligen kan skriva skitbra låtar utan att sno en rad eller ett riff. Det är liksom inte som att Go Right Ahead (Hives senaste singel) är uppbyggd kring det stulna introt.  

babylon forever!
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-09-06

Bland d segaste jag sett. Sitter kids i Sverige och så får man inte göra, d är inte reggae... Hela musikvärlden snor, samplas, inspireras av andra. Och Alborosie... Gjort en del bra låtar en del sämre, endast d det handlar, en bra låt eller inte.

Många i JA är antagligen dödströtta på alla jävla reggaeturister som dyker upp och vill ha props i moderlandet och gå på Bob Marley-museum. Du har aldrig vart på Jamaika va? 

Knappast trötta på turister om d får d samt ingen tackar nej till om det spenderas lite dollars. som när J-Lo snodde Watch Out Now från Beatnuts Och vad tror du Beatnuts själva tog just d ifrån? 

Och synpunkter på Damien eller brorsan Stephen som ligger bakom nästa rubbet Damien gör så kan du ju framföra dina åsikter direkt till dom så kan du tipsa hur man ska göra, går att twittra och chatta direkt med dom.

• oskadus

36 år, Man

Bigups:
    17

Postad 2012-09-06

Rastaman 872, återanvändandet utav gamla rytmer och att ogenerat sno ett "framgångskoncept" och sedan uprepa det är två olika saker. 

stereo steppers

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera