Stäng Login avstängt

Blandat - Shirkhan namndroppar malmös tyngsta ljudsystem....

Av:
Dan I Locks
Postad:
2011-02-14
Bigups:
3
Läst:
6442

Taggar: DENG DENG HiFi

• Kush

34 år, Man

Bigups:
    14

Postad 2011-02-17 , som svar på denna kommentar

Svar till LIONYOUTHS:

Det är uppenbarligen inte så enkelt som i tråden synes. Some stuff gotta come with a attitude. Vilket alltid har förundrat mig.. Jag antar att det är för att visa vad och vem man är mer än något annat. Men jag kan ha fel.. Här kan man även blanda in bögar och lesbiska. Till synes och även hörsel tycks dessa vilja markera vilka och vad dom tillhör. Precis som medvetna rootspojkar och flickor, liksom tuffa hip hoppare verkar de flesta vilja visa just detta. Det räcker alltså inte med att njuta av musiken och vara sig själv... Vad nu det betyder!

• Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Postad 2011-02-17

En intressant sak, och de är inte många i den här tråden, är det som någon nämnde längre upp, att det i regel är folk ur Roots/UK/Dub-rörelsen som kritiserar dancehallscenen. Inte tvärt om. 

Går man på en dans med Million Vibes, Safari eller Stereo Steppers så kommer man få höra en väldigt blandad selection. De här människorna kan sin Alton Ellis och Culture lika väl som de håller ordning på de allra senaste rytmerna. De dissar inte det historiska arvet och de dissar inte andra sub-genrer.

I stället är det just Roots/UK/Dub-scenens förespråkare som envist riktar en massa skarp kritik mot vad de andra sounden spelar. Och det är ganska konstigt. Ni konkurrerar sällan om samma publik och är alla trevliga människor som har ett oerhört engagemang i en liten smal genre.

"Det kommer aldrig bli någon dancehall på rootssounden", säger Jah Zebi här ovan, och det är ju synd. För vi har fått höra en hel del roots på de andra sounden genom åren. Åt det hållet är toleransen betydligt större.

• LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2011-02-17 , som svar på denna kommentar

Svar till Color Blind:

+1

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • Dan I Locks

Malmö

Bigups:
    264

Postad 2011-02-18

Hade jag kunnat förutspå snöbollseffekten av denna tråden hade den aldrig startats... även om många nu fått en chans att skriva av sig lite, skawars-style...

Ville i grund och botten bara påpeka att Inkonst PA i Malmö inte är det fetaste ljudet i byen... Kanske mest för att man lagt mycket jobb på sitt eget sound och vill ha lite recognition... men det får man inte med en negativ attityd... Tvärtom. Endast genom hårt arbete.

Så ledsen att man låter som en gammal "dubgubbe" som color blind sa och om man råkat trampa några på tårna......dessutom har säkert Inkonst mycket renare ljud än vad DENG DENG någonsin kommer ha, så varför ens jämföra. Det är olika saker. Vi är ute efter bas med vibrationer som känns i kroppen och väljer bl.a. därför att satsa på eget soundsystem eftersom inget PA kan förmedla detta…. Iaf inget PA jag hört i byen eller i kringliggande byar som köpenhamn, sthlm och götet…

Dock är ljudet inte allt. Utan vibes blir det ändå inte bra. Låt 5 selectors spela på samma sound och jag lovar att det kommer att uppfattas olika. T.o.m. om de alla körde samma selection…

Så vad har vi lärt oss...? No man is perfect... som Max Romeo sjunger. Det finns lika många åsikter som det finns människor so why bother...

Vad gäller dancehall så spelar DENG DENG plenty med gammal dancehall. Vissa kallar det roots dancehall eller digi-killers men det är dancehall.

Personligen skulle jag dock inte spela en låt som "Sig Sawyer" ute (kanske dubben, men inte vokalen). Trots det gillar jag vokalen och flowet men jag gillar inte textinnehållet. Låten är supertung men jag tänker ändå inte spela den låten ute och det finns flera låtar jag väljer bort just pga textinnehåll men som trots det är blytunga produktioner...

Avslutningsvis kan jag berätta att även på DENG DENG’s danser får man höra en blandad selection: tidigt 70-tal till år 3000, JA to UK, allt från Alton Ellis till dom senaste produktionerna och rytmerna (om än inte Mavado och Busy Signal utan de senaste produktionerna från europa), ska, dancehall, roots, new roots och dub. Ja, man får t.o.m höra instrumentalerna, versionerna, den rena råa produktionen, avskalat från vokalen, vilket jag personligen älskar med denna genre: Rytmen!
    Och vad jag kan minnas har vi aldrig dissat det historiska arvet…

DENG DENG fortsätter att göra vad vi gör bäst för kärleken till musiken och så även Safari och Stereo Steppers
    …och förmodligen alla andra där ute som kör sound, dj:ar, producerar, sjunger, spelar instrument eller bara älskar att dansa till rytmen.
    Keep it up!

Bless.

http://www.myspace.com/dannilocks
  • JahZebi

44 år, Man

Bigups:
    126

Postad 2011-02-18 , som svar på denna kommentar

Svar till Color Blind:

Jag tillhör inte de ortodoxa. Att hävda sig med musikstil är det barnsligaste som finns!!

Vad det gäller dancehall på rootsound så är det vad jag tror, det är inte min åsikt!!! Jag vill inte att att sound inte ska spela dancehall, jag tror bara inte det kommer att hända. Som sagt jag kan ha fel!. Själv tror jag att dubstep är framtiden för Reggaen. En personlig åsikt det också! Inget uttryck för vad jag tycker är bra eller dåligt.

Jag komponerar klassiska stycken för gitarr och de lär ju heller aldrig spelas på  rootsounden. Facts of life antar jag...

Learn to live, live to learn
  • Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Svar till Dan I Locks:

Jag har inte kallat dig eller någon annan för gammal dubgubbe, och jag har inte påstått att ni (eller någon annan) dissar det historiska arvet.  

• SneRolf

Man, Uppsala

Bigups:
    24

Postad 2011-02-18

Har VM i missförstånd redan börjat ? troode det inte var förens i sommar.

Sluta vara så kissnödiga nu och gilla läget.

tek a set
  • Stig

53 år, Oslo

Bigups:
    3

Svar till Color Blind:

Meget godt poeng. Har notert meg at jah shaka disiplene i norge også er svært raske med å disse "dancehall" /hva nå det er/ selectors/sounds..  avfeier dem som fake og mener at dersom du ikke har egen PA så er du pr.definisjon en posør.

Skulle ønske de oppdaterte seg litt på hvordan denne musikkkulturen har endret seg gjennom tidene, de kunne jo startet med å lese seg opp på stone love.

Soory at jeg blader meg inn i en debatt om kvaliteten på vestsvenske PA anlegg :)

Klarte ikke å dy meg.

Send them to Hell
  • Choppa Salomon

28 år, Man, Järvsö

Bigups:
    177

Svar till Stig :

stämmer det verkligen? de enda jag vet som kör den stilen i oslo är H42 (roast fish and cornbread) och Dominic Reuben och Selecta Harmony. Harmony och Reuben körde en tribute till Sugar Minott i somras när de spelade nuff dancehall tunes, om än old school och H42 har ju låtit flera sounds spela dancehall på deras lådor..

Choppa, om kvinnan själv får välja
  • Stig

53 år, Oslo

Bigups:
    3

Svar till Choppa Salomon:

som jeg har sagt før her inne - oslo er ikke norge.

men ja det stemmer v- senest i fjor så jeg en plakat for channel one i oslo hvor promoteren påsto det var første gang et ekte soundsystem spilte i Norge.

Tror det var på hausmania dancen var.

Send them to Hell
  • wisdom

27 år, Man, Stockholm

Bigups:
    5

Postad 2011-02-18

Förvirringens spjutspets tränger vidare genom luften! Ingen orkar ens kolla vad tråden handlar om...Bara stångande och ruffande. Så många döskallar i dessa tider alltså!

It takes a geni to know one
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-02-19 , som svar på denna kommentar

wisdom - 2011-02-18 21:54:35

Ingen orkar ens kolla vad tråden handlar om...Bara stångande och ruffande. Så många döskallar i dessa tider alltså!

Det pågår ett riktigt soundkrig här inne... Jag som kan så lite om den svenska reggaescenen tycker att det är väldigt underhållande och lärorikt att läsa det som står ovan. Funderar iaf på be en god vän till mig att göra en tune tillägnad denna fantastiska skawarstråd :) More fire!

[borttaget /mod]
  • kjell-martin

37 år, Man, Uppsala

Bigups:
    19

Svar till jhzhr:

Finns redan 

http://www.youtube.com/watch?v=zeW-FyJIDq0&playnext=1&list=PL2046659E8EF9E2CF

• Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Shake-Up Soundsystem - 2011-02-19 21:17:29

Svar till jhzhr:

Finns redan 

Den var FEEEETTTT!!!! Tack för den! Hur kunde jag ha missat den?

Hur som helst... Nu har min vän ringt och sagt att han är nästan klar med låten... Det är faktiskt två mycket kända artister som har tackat ja till samarbetet... En från JA och en från EU (han gillar inte EU men det är en annan femma).

[borttaget /mod]
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-02-20

Nu är min vän Security Alerts klar... Det blev en underbar tvåspråkig kärlekslåt: Jamaica möter Tyskland:

En stor applåd för Security Alerts!

[borttaget /mod]
  • Soca Rev

Lund

Bigups:
    39

Postad 2011-02-21

Varför tror vissa att det är bara i root musik som man mediterar?

Meditaion o trance av dans är mkt det soca handlar om....

Meditate on the bumpa, aum, aum.

www.socarevolution.com
  • Don Emilio de la Guetto

36 år, Man

Bigups:
    26

Postad 2011-02-21

Har inte skrivit här på ett tag nu, men den här tråden verkar helt rätt...

En sak man kan ta upp är att den här Svanmärkta reggaen som de med egna ljudsystem spelar, drar en viss typ av folk. Överrepresentation på tams och dreadsskägg, rudeboyhattar och andra maskeradgrejor. Säkert jättemysigt och barnvänligt, men inte särskilt tillgängligt med tanke på hur åldersstigen eller nördig musiken som spelas är.

Å andra sidan är dancehallställen ofta lite bråkigare och brudarna lite mer lättklädda, drar i allmänhet en massa våldsamt och nihilistiskt förortspack utan någon som helst annan förankring i musiken än vad de snappat upp på youtube, så det bästa vore om de båda scenerna öppnades upp för varandra istället för att vara separerade som de är idag.

Rootsnördarna skulle må bra av att förankra sina vaga ställningstaganden om "folket" och "revolution" i den verkligheten som finns i Sverige och världen idag, inte någon romantiserad bild av Jamaikansk guldålder a la Rockers...

Respektive skulle dancehallhuliganerna må bra av att se att man kan gå ut utan att jucka på heta brudar man inte känner som öppningsreplik, höra någonting annat än nedladdade mp3:or och kanske lite skön inspiration från nån gammal haschveteran som kommer fram och berättar om när han var på Bobban på grönan. 

Ja jag menar, i sann fryshuset-anda, att vi ska bygga broar.

16 inna de magazine, one inna de head.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera