Stäng Login avstängt

Blandat - Böcker!

Av:
TheGoat
Postad:
2010-12-28
Bigups:
0
Läst:
2966

Taggar: Böcker

• TheGoat

28 år, Man

Bigups:
    6

Postad 2010-12-28

Jag brukar normalt inte ha några större problem med att hitta bra böcker men efter ett par större internetbeställningar har jag hämnat där ändå.

Mina senaste favoriter:

- Lasse Wierup, Kokain

- Sören Wibeck, Ett land två folk (genomgång av palestina-israel konflikten)

- Loretta Napoleoni, Oheligt Krig (ekonomin bakom terrorism)

Som ni märker är jag inte mycket för romaner och skönlitteratur i allmänhet så pass på Twilight och liknande verk.

PS: Jamaica - Sverige tur & retur är läst...

• Tesfa

Man, Stockholm

Bigups:
    149

Postad 2010-12-28

Då är mitt tips:

John Pilger - Den Dolda Dagordningen (undertitel: Reportage från bedrägeriernas tidsålder)

I övrigt så tror jag nog Twilight har mer gemensamt med barnböcker eller fantasyböcker än gripande romaner. Fridens

/jakob

• aka.Simeon

32 år, Man, Umeå

Bigups:
    25

Postad 2010-12-28

Sven Lindquist - utrota varenda jävel

Ett måste för var person, otroligt underhållande läsning när han går genom historien och redovisar vissa delar av historien som inte alltid framkommer i historieböckerna på gymnasiet.

Clean yu heart, mind and soul.
  • Papa Nino

32 år, Man

Bigups:
    26

Postad 2010-12-29

Jag läste nyligen We Wish to Inform You That Tomorrow We Will Be Killed with Our Families av Philip Gourevitch, en väldigt bra bok om folkmordet i Rwanda 1994! En mer lättsmält bok som jag läste för ett tag sen och kan rekommendera är Kåkfarare : Fängelselivet på Långholmen 1946-1975 av Annika Lamroth.

Norrland
  • Choppa Salomon

28 år, Man, Järvsö

Bigups:
    177

Postad 2010-12-29

Har precis börjat läsa Bass Culture - when reggae was king av Lloyd Bradley . Innan dess läste jag 491 av Lars Görling

Choppa, om kvinnan själv får välja
  • Abi
    Abi

28 år, Kvinna, Göteborg

Bigups:
    41

Postad 2010-12-30

El Choco av Markus Lutteman är bra... Handlar om en svenne som hamnar i ett fängelse i Bolivia efter ett försök att smuggla kokain.

• Mosiah

36 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2010-12-30

El Chocco har jag också läst. Spännande och bra bok som rekommenderas varmt.

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • TheGoat

28 år, Man

Bigups:
    6

Postad 2010-12-31

El choco är läst och jag håller med, grym bok! Enligt en bekant som pluggar till polis är han Markus ganska nergången rent fysiskt efter historian...inte så konstigt kanske

Utrota varanda jävel Den dolda dagordningen verkar vara böcker i min smak men är tydligen slutsålda på bokia. Vi får se, jag ska hålla ögonen öppna efter dom.

GOTT NYTT ÅR ! ! ! 

• spacecake

30 år, Kvinna, Järfälla

Bigups:
    6

Postad 2011-01-06

basta boken jag nansin last ar SHANTRARAM... helt galet bra bok om en australienare's sanna handelser i indien efter att han rymmer fran fangelse i oz (slumliv, mafialiv, fangelseliv, heligt krig a massa massa mer)... nar man reser i asien ar den boken sjukt svar att fa tag pa for alla vill lasa den :)

I-nity
  • Joakim Romantic

34 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2011-01-06

Jag läser väldigt mycket böcker i perioder och ibland händer det att det mest stimulerande jag läser är innehållsförteckningar på schampo-flaskor när jag sitter på toa. Just nu har jag ett par Schampo-flaskor på stadig rotation.

För drygt en vecka sen läste jag den alldeles underbara Den gamle och havet av Ernest Hemingway. En klassiker och jag förstår varför. Skildringen av utanförskapet man försätts i när kroppen inte längre orkar med de påfrestningar som livet de kubanska fiskarna utsätts för är gripande. Än mer tankeväckande är meningslösheten i det när den gamle väljer att ta upp kampen mot den största svärdsfisken han någonsin haft på kroken och därmed förhoppningsvis bevisa för sig själv att han fortfarande behövs.

Nästa bok jag tänkte plocka upp är Yasunari Kawabatas Snöns Rike. Har väldigt stora förväntningar på den.

I övrigt läser jag mest studielitteratur och gamla reggaetidningar...

http://www.newromantic.blogg.se
  • JahZebi

45 år, Man

Bigups:
    126

Postad 2011-01-06

Ancient mystic rites av C.W.Leadbeater. Förklarar den historiska bakgrunden till dagens hemliga sällskap.

Learn to live, live to learn
  • Framtidstro

33 år, Man, Söderhamn

Bigups:
    38

Postad 2011-01-09

En lång väg hem är en gripande bok om barn soldater.

Naomi kleins Chockdoktrinen, som behandlar vad hon menar är katastrofkapitalismens genombrott. är ett måste.

http://soundcloud.com/onenesssound
  • Irie Fyah

40 år, Kvinna, Gustavsberg

Bigups:
    19

Postad 2011-01-10

Jag läser ganska mycket i perioder jag med. Det blir mest skönlitteratur dock. Gabriel Garcia Marques Hundra år av ensamhet är en pärla. Vs Naipaul även han en favorit. Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-johan Vallgren gillar jag. Allt av Robertson Davies, hans sätt att formulera sig, gud. Underbart.

Men den bästa boken jag någonsin läst är Vintersaga ( A winters Tale) av Mark Helprin. Den har verkligen satt sina spår i mig, När jag läst ut den första gången, det var nästan som att bli pånyttfödd. (hur nu det kan kännas) spektakulära skildringar av människor och miljöer. och en berättarteknik som är helt makalös !  HETT TIPS.

recension

www.pajiba.com/book_reviews/winters-tale-by-mark-helprin.php

• mrbazzie

34 år, Man, Uppsala

Bigups:
    4

Postad 2011-01-10

Jag kan rekommendera "One People" av Guy Kennaway som utspelar sig i en liten by på Jamaica.

Underhållande och mysig läsning speciellt om man är intresserad av reggae och jamaicansk kultur. God afton

Play your song for me
  • Ijah Fya
    Bigups:
    17

Postad 2011-01-10

http://bobo-highest-wisdom.wifeo.com/ - 9 EURO

The CARRY BEYOND is livicated to the nation of people, specifically the youths, giving them an insight of who we are as a people, our history and our identity, and though our situation may appear inexorable, there is a means of refuge in righteousness of salvation, in getting to know one's True God.

This book has been conflated in a manner where every chapter is only completed at the begining of the next. It takes the reader through various dimensions in the time space continuum, and moreover, stresses on how vitally important it is to embrace our race, weaknesses and achievements.

Walk black, eat black, talk black. Call them Emmanuel, call them Emmanuel from a world of sin... Because ye are in the world but not of it... said The Black Christ...

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-01-10

Jag har aldrig läst en enda bok och är superstolt över det. Jag anser att böcker, speciellt gamla sådana, gör en dum i huvudet. Fred och kärlek ska det va. Inga böcker!

[borttaget /mod]
  • KristJAHn

40 år, Man

Bigups:
    19

Postad 2011-01-11

Ett tips på en bok jag läst många gånger är "Monster" av Kody Scott. Det är en självbiografi av en föredetta medlem i LA Crips, skriven på ett mycket fängslande sätt. Ett måste för den som gillar biografier och har en fasination för gäng och den kulturen.

Satta Vibe Soundsystem
  • Mosiah

36 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2011-01-11 , som svar på denna kommentar

Svar till KristJAHn:

Det var nog den första engelskspråkiga boken jag någonsin läste, när jag lånade den där i yngre tonåren någon gång. Älskade den verkligen, så oerhört fascinerad av gäng- och fängelsekulturen i L.A. som man var på den tiden. 

Såg för ett tag sedan att de skulle göra en film av boken, men vet inte hur det gått med det. I rätt filmmakares händer skulle det nog kunna bli väldigt bra. 

• KristJAHn

40 år, Man

Bigups:
    19

Postad 2011-01-11 , som svar på denna kommentar

Svar till Mosiah :

Ja jag väntar också på filmen, tror dock inte den kommer, har för mig att i slutet av boken står det något om att man förhandlar om filmrättigheter, men den har ju ganska många år på nacken så verkar inte troligt att det kommer en rulle.

Men som sagt, med rätt folk skulle det bli en grym film, görs inte några bra gängfilmer nuför tiden.

Satta Vibe Soundsystem
  • Mosiah

36 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2011-01-12 , som svar på denna kommentar

Svar till KristJAHn:

Det var inte så länge sedan jag läste det alltså, bara för något år sedan. Filmen skulle tydligen heta Can't Stop Won't Stop och Monster skulle spelas av rapparen Saafir.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera