Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
34178
  • dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2009-04-13

Varför? Jag tycker att man måste förklara vad man menar.

• Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-04-13

Jo, men det här är inte sammanhanget i vilket jag känner för att göra det just nu. Jag var mest bara intresserad av att höra hur personen jag frågade tänkte kring det.

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Soremac

34 år, Man, Stenungsund

Bigups:
    32

Postad 2009-04-13

dadeljos m fl: Hur orkar ni? Mosiah ställde bara en fråga, och han har väl all rätt att göra det utan att behöva förklara i detalj varför han ställde frågan eller bakomliggande orsaker? 

Det är när en tråd spårar ut såhär jag tycker att moderatorn skall komma in och göra sitt jobb.

• dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2009-04-14

Soremac:

Hur orkar du? Jag ställde bara en fråga.

• Xelveon

23 år, Man, Vinslöv

Bigups:
    6

Postad 2009-04-14

Det är bara ta för dig :P

• Vicko!

Man, Eskilstuna

Bigups:
    128

Postad 2009-04-14 , som svar på denna kommentar

Xelveon - 2009-04-14 19:22:31

Själv tycker jag bara att rastafismen är en intressant religon och dens ideal är bättre än dagens kristendom. Jag tycker inte om kristendomen pga påven och desse människor. Och många andra andledningar. Fast är det någon rastafari som kan förklara ert ideal och tro. För att jag har läst många olika grejer om rastafari och vet inte riktigt vilket av dom jag ska ta in är den  riktiga rasta fari tron. Fast det jag har hört så låter allt rätt vättigt

Jag har skrattat under de senaste fyra minutrarna.
    Det finns så mycket kul jag skulle kunna göra med texten eller skriva om den. Jag känner mig som ett barn i en godisbutik, hur ska jag göra?

Musik, illustration och natur.
  • Kapten Dread

29 år, Man, Växjö

Bigups:
    45

Postad 2009-04-14 , som svar på denna kommentar

Svar till Vicko:

Ta för dig!!! 

How can grog make ANYTHING worse?
  • King Alpha Records
    Bigups:
    75

Postad 2009-04-15 , som svar på denna kommentar

Mosiah I - 2009-04-13 21:03:09

Jo, men det här är inte sammanhanget i vilket jag känner för att göra det just nu. Jag var mest bara intresserad av att höra hur personen jag frågade tänkte kring det.

Yes Iyah! Det var män, kvinnor och barn på våra bingis! Vi hade traditionella ceremonier med camp, eld och regler! Ska nämna också att det var många youths där också! Jag tror Jah Fiyah som nu e Bobo är en av de kändaste! Nuförtiden är det Bingislagen i hjärtat istället! Ritualer är rätt så tröttsamt, men anledningen till att man samlas och sjunger är att uppnå mystisk extas! Efter ett Bingi så känner man sig styrkt och upplyft i veckor! Jah Bless

The mysteries unfolds
  • Freddy Ape

33 år, Man, Göteborg

Bigups:
    19

Svar till Soremac:

Nog för att det är så att Mosiah får utstå en hel del trams och skit här på sidan, en del av den oförtjänt och en del av den p g a att snubben inte är rädd för att tala öppet om sin tro och sina åsikter som ofta går tvärt emot det som den stora massan här på skawars tycks tycka och tänka. Att det då blir kollisioner, vissa ganska häftiga kan man faktiskt räkna ut med röven. Det är inget konstigt i det.

Emellertid, de inlägg som skickades efter Mosiah´s fråga ang hurvida kvinnor kunde medverka på vissa religösa sammankomster var inga påhopp utan faktiskt frågor, i sig inte mer provocerande än hans egen. Undantaget skulle väl vara Choppas inlägg förstås, som kanske inte var helt nödvändigt. Dock, om man ser till väääldigt många tidigare diskussioner här på sidan som behandlat ämnen som samhälle och religion så är det inte svårt att förstå varför Choppa skulle häva ur sig en sådan sak mot Mosiah vid ett sådant tillfälle. Det har trots allt varit en del kollisioner tidigare...

Det är lätt att fatta varför man tar den ensammes parti då den stora massan går till anfall, men om man inte väljer sina tillfällen blir ens understöd ganska meningslöst.

Pust, jag måste få säga det själv; mitt sätt att formulera mig här på skawars det senaste... Jag är ju på väg mot stjärnorna! Det är en massa fina ord insnärjat i pretentiösa meningar... Snart är jag där, som Jocke Bergs högra hand då det är dags att skriva text till ytterligare ett Kent-album...

sveriges reggaescen behöver mera dist!
  • Freddy Ape

33 år, Man, Göteborg

Bigups:
    19

Postad 2009-04-15

ok, det där med att "räkna ut med röven" höll kanske inte så hög klass... jag är inte riktigt där ännu. snart dock... uj, uj, uj...

• Rassemouse

27 år, Man, Dala-floda

Bigups:
    4

Xelveon - 2009-04-14 19:22:31

Själv tycker jag bara att rastafismen är en intressant religon och dens ideal är bättre än dagens kristendom. Jag tycker inte om kristendomen pga påven och desse människor. Och många andra andledningar. Fast är det någon rastafari som kan förklara ert ideal och tro. För att jag har läst många olika grejer om rastafari och vet inte riktigt vilket av dom jag ska ta in är den  riktiga rasta fari tron. Fast det jag har hört så låter allt rätt vättigt

Kolla kristen underjord! Där har du kristendom med bra ideal och tankar på ett annat sätt att leva. Samma sätt som dom första kristna.

No Jesus - No Peace, Know Jesus - Know Peace!
  • Papa Nino

31 år, Man

Bigups:
    26

Svar till rassemouse:

Underhållande länk...

"Alla Varelser Ropar till dig - en djurvänlig bönbok: Innehåller böner för djur som lider i köttindustrins klor, liturgier för djurvälsignelse, andakter och böner för dom som kämpar för djurens sak. Den kostar 80:- och fås genom att maila.."

Norrland
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-04-15

Alpha: Kanske inte riktigt det svar jag sökte, men tack ändå.

Freddy: Du gillar verkligen att prata om mig, va?

• Rassemouse

27 år, Man, Dala-floda

Bigups:
    4

Svar till General Nino:

kanske inte riktigt det jag tänkte på, utan mer deras synsätt på staten och kyrkan

No Jesus - No Peace, Know Jesus - Know Peace!
  • Freddy Ape

33 år, Man, Göteborg

Bigups:
    19

Svar till Mosiah I:

Du är min favorit!

• Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-04-15

Jag är smickrad, men skaffa dig gärna en ny ändå.

• Freddy Ape

33 år, Man, Göteborg

Bigups:
    19

Svar till Mosiah I:

Det är inget man bara gör. Det vore som att säga "Oh, ESB är mitt absoluta favoritöl" bara för att, på begäran av bryggeriet börja tycka om nåt annat bättre. Brygger man gott öl så gör man.

Sen, i denna tråden vart det ju så att snacket om dig det senaste var p g a någon annan. I det fallet råkade det faktist bara vara så att situationen uppstod kring dig.

Men oavsett, du är absolut min favorit och tills dess någon ny gör entré... well...

• Papa Nino

31 år, Man

Bigups:
    26

Svar till rassemouse:

Jo det förstod jag såklart, men det där stycket var mer iögonfallande...

Norrland
  • Soremac

34 år, Man, Stenungsund

Bigups:
    32

Postad 2009-04-15

FreddyApe: Jo snackat om Mosiah i denna tråden berodde väl på mig (antar jag att du syftar på iaf) men det var knappast för att jag ville lyfta fram Mosiah och hans karaktär utan för att det är så förbannat tröttsamt att alla trådar som har den minsta gnutta intressanta inlägg alltid ska förpestas av samma människor som verkar se sig själva som moderna intellektuella skämtare när det i själva verket bara är jävligt tröttsamt. Tyvärr klagar folk på Choppa när han gör sitt "jobb", men jag hade önskat att allt sånt offtopic trams som upprepas gång på gång på gång kunde modereras bort.

• Freddy Ape

33 år, Man, Göteborg

Bigups:
    19

Svar till Soremac:

Jag är både med dig och emot dig där, faktiskt. I många fall kan jag tycka att stället lyser upp lite när det blir en fånrolig jargong i trådarna. Ofta är det ju blandat så att där finns att ta del av båda världar. Jag har tyckt att varje gång Skawars blivit "seröst" så har det blivit väldigt stelt och tråkigt då mycket av den familjära känslan försvunnit.

Samtidigt blir det absolut för mycket sandlåda här med jämna mellanrum och jag ska allt se mig delvis skyldig. Balansen är svår att hålla konstant. Men jag tycker det behövs lite från båda lägren. Skawars kan ju inte heller endast vara ett forum för folk som stenhårt och tvärseriöst vill snacka religion eller musik. När jag har vart ute på festivaler och spelningar är det absolut inte den vibben jag får av reggaefolket i Sverige. De flesta verkar vara glada pellejönsar som inte tar vardagen alltför seriöst och jag finner det upplyftande.

Men visst, jag kan tänka mig att det kan bli tröttsamt ibland, när det blir för mycket clowneri. På samma sätt som jag tycker det blir tröttsamt när det blir för stelt och seriöst.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera