Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
34104
  • Zion Guide
    Bigups:
    11

Postad 2008-12-05 , som svar på denna kommentar

Okej, jag hade lovat mig själv att inte ge mig in i en sådan här debatt igen men here we go...

IstamI men Jesus prisade inte sig själv när han fanns och det gjorde inte heller Selassie I. IandI dom utvalda vi Prisar Selassie I, Vi som kallar oss efter HIM Hans namn Rastafari.

Eh, vänta nu... något stämmer inte här. Har du läst Bibeln? Bra, det är helt tydligt och klart i skriften att Jesus Kristus visste vem han var och varför han kommit. Han talade om detta och erkände att det var endast genom honom själv vi kunde nå Jah. Seen?

Selassie I, säger samma sak. Att han prisar bibeln och följder den, att Jesus Kristus är vår frälsare. Om du följer Ras Taffari, varför lyssnar du inte på vad han säger?

Kristus förnekade aldrig vem han var. Selassie I förnekar och pekar åt vilket håll rastafari ska gå, han säger det så klart och så tydligt. "Rise up my brethren, Im not God, I am sent by the father". Han säger också att han är en vanlig människa av kött och blod och man ska aldrig göra misstaget att tro att en sådan kan vara gud. Varför fortsätter då många rastafari just göra det misstaget, trotts Selassie Is egna personliga varningar sagda för runt 40 år sedan?

Kristus är en del av Gud (treenigheten), det är inte Selassie I, men han hade kristuskarraktär och är av davids ätt och tron.

IstamI
    De som prisar Jesus kallas Kristna det kan ni se i vilken bok som helst så ja fattar inte vad vissa element försöker förvirra! Vem ger sitt blod för Haile Selassie I? De är dom som är Rastafari inga andra.

Ja precis, Selassie I prisade Jesus och är en kristen man. Jag som följare av Rastafari lyssnar till min vägledare Haile Selassie I, jag följer EXAKT det han säger. Jag förstår inte hur man kan kalla sig rastafari och sedan blunda för Hans ord.

Jag är Rastafari, kristen, följare av ljuset och sanningen. Selassie I väckte mig och min Profet tog mig hem. Genom Kristus når vi nu förlåtelse när den yttersta tiden är kommen.

I de yttersta dagarna ska många falska profeter anlända.

Låt inte Chaliceröken fördunkla dina sinnen. Rastaman live up!

Orthodox - Function of the Heart
  • C_Reuben

34 år, Man, Norrköping

Bigups:
    5

Zion Guide - 2008-12-05 10:36:45

Okej, jag hade lovat mig själv att inte ge mig in i en sådan här debatt igen men here we go...

IstamI men Jesus prisade inte sig själv när han fanns och det gjorde inte heller Selassie I. IandI dom utvalda vi Prisar Selassie I, Vi som kallar oss efter HIM Hans namn Rastafari.

Eh, vänta nu... något stämmer inte här. Har du läst Bibeln? Bra, det är helt tydligt och klart i skriften att Jesus Kristus visste vem han var och varför han kommit. Han talade om detta och erkände att det var endast genom honom själv vi kunde nå Jah. Seen?

Selassie I, säger samma sak. Att han prisar bibeln och följder den, att Jesus Kristus är vår frälsare. Om du följer Ras Taffari, varför lyssnar du inte på vad han säger?

Kristus förnekade aldrig vem han var. Selassie I förnekar och pekar åt vilket håll rastafari ska gå, han säger det så klart och så tydligt. "Rise up my brethren, Im not God, I am sent by the father". Han säger också att han är en vanlig människa av kött och blod och man ska aldrig göra misstaget att tro att en sådan kan vara gud. Varför fortsätter då många rastafari just göra det misstaget, trotts Selassie Is egna personliga varningar sagda för runt 40 år sedan?

Kristus är en del av Gud (treenigheten), det är inte Selassie I, men han hade kristuskarraktär och är av davids ätt och tron.

IstamI
    De som prisar Jesus kallas Kristna det kan ni se i vilken bok som helst så ja fattar inte vad vissa element försöker förvirra! Vem ger sitt blod för Haile Selassie I? De är dom som är Rastafari inga andra.

Ja precis, Selassie I prisade Jesus och är en kristen man. Jag som följare av Rastafari lyssnar till min vägledare Haile Selassie I, jag följer EXAKT det han säger. Jag förstår inte hur man kan kalla sig rastafari och sedan blunda för Hans ord.

Jag är Rastafari, kristen, följare av ljuset och sanningen. Selassie I väckte mig och min Profet tog mig hem. Genom Kristus når vi nu förlåtelse när den yttersta tiden är kommen.

I de yttersta dagarna ska många falska profeter anlända.

Låt inte Chaliceröken fördunkla dina sinnen. Rastaman live up!

Precis det jag menade broder fast du gjorde det ännu mer utförligt. Give thanks!

Kristi Kärlek!

Christian unity!
  • Zion Guide
    Bigups:
    11

Svar till C_Reuben:

Tack själv för ditt delande i debatten Reuben! Välsignelser till dig och de dina. Rastafari!

• Jah Wisdom

18 år, Man

Bigups:
    3

Postad 2008-12-08

Livet är den enda religionen! Rasta är kultur! Alla som följer höga principer får kalla sig Rastas för Haile Selassie representerar perfektion. De finns inget behov att sätta en benämning på den här upplevelsen vi går igenom men om du vill kalla mig Rasta Javisst! Bara du ser det på ett positivt sätt. Vi är en ras och andlighet tar sig olika uttryck bland olika folk. Hans majestät sade: Vi ska leva i tolerans med människor av andra trosuppfattningar. Vi kan kalla andlig utveckling för "vägen" istället så att dogma och fördomar, eller religiöst förtryck kan upphöra att existera. Rastafari är "vägen" till ett renare och mer kärleksfullare liv för alla som som tycker det känns rätt för dem, och andra människor följer "vägen" på andra sätt som känns rätt för dem. Den viktiga frågan är vad som är rätt och fel för oss kollektivt som en mänsklig ras och att följa den moraliska normen. Alla vet vad som är rätt eller fel i sina hjärtan. Mördande, våldtäker, pedofili, är fel och kärlek, hjälpsamhet, förståelse är rätt tex. Om du inte håller med mig så är du helt lost vilken religion du än följer! Iyah blessed!

• C_Reuben

34 år, Man, Norrköping

Bigups:
    5

Postad 2008-12-09 , som svar på denna kommentar

Svar till Jah Wisdom:

Visst kan absolut dogmer mm exkludera folk. Men det finns stora problem med ditt tänkande.

"Rastafari är "vägen" till ett renare och mer kärleksfullare liv för alla som som tycker det känns rätt för dem, och andra människor följer "vägen" på andra sätt som känns rätt för dem."

Skall man anamma en sådan här linje så resulterar detta i att man gör människan i fråga passiv, vilket omöjligör en kritik av andra. Allt blir subjektivt, och ingen kan ifrågasätta just för att "det känns rätt för dem".

"Den viktiga frågan är vad som är rätt och fel för oss kollektivt som en mänsklig ras och att följa den moraliska normen. Alla vet vad som är rätt eller fel i sina hjärtan."

Vad är dne moraliska normen? Vilka skall komma med dessa kriterier som kan avgöra vad som är rätt-fel om alla kan veta i sina hjärtan vad som är rätt-fel? En sådan teori som lyfter fram kan människan som ras aldrig kunna klara av. Det är en alltför optimistisk människosyn som inte, enligt mig, inrymmer en kritik. Jag tror vi behöver ett slags uppenbarelse, exempelvis Skriften för att föra vidare skapelseverket.

Christian unity!
  • Zimba4buisness

25 år, Man, Landskrona

Bigups:
    33

Postad 2009-01-03

altså det finns flera olika grenar utav rasta jag är troende men inte sån att jag tror på varje ord
    men ja anser att de ord som berättas ska man ta som metaforer.
    men enligt vetskapen rastafari så är gud en man på jorden men också att varje människa är gud.
    alla är rastas men alla har inte förstått det än och inte börjat finna gud inom sej själv.
    Rasta är ingen tro det är en vetskap
    I and I know Rastafari.
    en vetskap jag själv passar ihop med Buddhas lära.
    för deras punkter ligger på samma nivå...
    men rasta mycket inom rasta säger att Jah är kärleken
    och därför är rastafari meningen att älska alla som det var meningen vi ska göra
    och skulle bara säga att mina tankar om världen var rasta innan jag fann rasta och när ja läste de texterna så var det som att läsa mina egna ord och ja fann rasta innan ja fann reggae

Rather being high than low!
  • krist-offer

Angered

Bigups:
    1

Postad 2009-02-24

väldigt intressant är historien om etiopien. men vart står det egentligen att salomo och drottning av saba fick barn och flyttade till saba? för i bibeln har jag inte funnit det.

• Ras_Sebbe

33 år, Man, Olofström

Bigups:
    5

Postad 2009-02-24 , som svar på denna kommentar

Svar till krist-offer:
    Läs Kebra Nagast. Där står mer om föreningen mellan kung Salomo och drottningen av Saba, deras son Menelik I, samt om förbundsarkens resa från Israel till landet där den fortfarande finns, Etiopien.

Jah guide!

Chant Down Babylon
  • krist-offer

Angered

Bigups:
    1

Postad 2009-02-24

ras sebbe, varför utelämnar dom det i bibeln? känns konstigt. Jag ska läsa. tack för tipset

• Zion Guide
    Bigups:
    11

Postad 2009-02-24 , som svar på denna kommentar

Svar till krist-offer:

För att boken skrevs senare än bibeln helt enkelt. Men delar av berättelsen har funnits i olika förkristliga dokument. I vissa äldre versioner av den Etiopiska Bibeln finns Kebra Nagast med.

• motdigeravans

29 år, Man

Bigups:
    1

Postad 2009-03-04

Istället för att följa någon annans vision så ska man enligt min mening lägga stor vikt på att känna efter inifrån och sedan alltid arbeta på att, förbättra, utveckla och skapa sej en uppfattning utefter vad ditt samvete o känslan visar dej. eftersom det finns där någonstans inom dej. Det är inte min uppfattning, det är mitt Jah.

Och att lägga ner stor möda på att försöka hålla sina handlingar mot sina medmänniskor så goda som det möjligen går oavsett om "han började" eftersom du vet att "behandla andra..."
    Vänd andra kinden till, va den starkare människan, att våga vägra våld är modigare än att slå!

Om bibeln anser jag att den är snäppet föråldrad för hur vårt samhälle ser ut idag, och att ha den som sin kartbok häri livet och följa ordagrant eller väldigt noga finner jag inte hållbart om man ska se det ur ett modernt perspektiv, ja har dock inte läst hela men delar av uppenbarelseboken, och det har varit högst intressant.
    Så jag säger absolut inte att den ska försakas, glömmas bort eller att du inte ska studera den eftersom efter vilken pipa har babylon spelat efter i alla dessa år?

För ett par år sen ansåg jag att jag följde rasta-teachings genom att hålla reasonings med vänner, men när man få förståelse om religionen så kommer man snart i kontakt med "att den vita människan är djävulen", det var det första jag reagerade över, pga flera hundra års förtryck o slaveri, det kan man ha förståelse för, men det kommer även en del ideologier som jag inte heller kommer att dela.
    Beroende på hur fanatisk man är men även om jag inte är mörkhyad, har läst gamla testamentet, anser att alla kvinnor ska hålla sej i köket och hatar alla homosexuella,
    så är det tillhörigheten som du känner inför ditt egna troende som avgör om du får eller inte får vara en rastaman

Nån sa en gång att det finns lika många inriktningar inom rastafarI som det finns individer som tror på den, eftersom varje rasta bildar sin egen uppfattning genom att läsa gamla testamentet, o sen finns det ju olika tillhörigheter så som tex binghi, olika läror inom rasta, med olika predikare i spetsen, ungefär som konservativa, liberala eller ortodoxa troende.
    Det borde ju betyda att det är fritt fram att skapa en egen inriktning inom vilken religion som helst? reflektioner tack!

Jag skulle kunna skriva förevigt känns det som, jag har passion o brinner lite för religion utan att vara det minsta fanatisk, men om jag skulle försöka att runda av så skulle jag nog säga att istället för att vara en utagerande rastafarI så är jag nog mer en utagerande pacifist med tron och hoppet inom mej som är byggd på mitt Jah och den kraft och kärleken som den oundvikligen fyller mitt inre med

så som med oss alla levande människor så känns de till och från så förbannade tungt med livet o dess alla fallgropar o planterade snubbelben men kära systrar och bröder tappa aldrig motivationen för det kommer en ljusare morgondag, och vi är många av oss som vet att om du ser inombords så ska du se att du kommer att finna det jag talar om utan hjälp av någon helig skrift

Och glöm aldrig att inte hata, aldrig någonsin hata

Fred och Kärlek måste regera en dag
    det är våran enda skuld till Moder jord

Jam to the riddim of life
  • Perfectionmight

49 år, Norberg

Bigups:
    1

Postad 2009-04-12

Anordnas verkligen grounations med flera dygn av trummande och bön i Sverige? Har deltagarna i sådana arrangemang åsikten att ganja enbart ska användas i religiösa och medicinska sammanhang? Är de vegetarianer? Är de emot abort och preventivmedel? Anser de att det är en synd att en man tillfredsställer sig själv och gör sin säd värdelös genom att låta den komma någon annanstans än i en kvinna. Anser de att kvinnor ska dölja sitt hår och att deras kjolar ska sluta långt ner på vaderna?

I så fall finns det kanske någon rasta-troende i landet, och inte bara personer med lockar.

Africa unite, sjöng Bob Marley eftersom afrikansk enhet är en förutsättning för att det ska finnas något Zion att bege sig till. Man skulle lika gärna säga att världen måste enas. Jag är emot gränser och barriärer: riksgränser, nationalismen, stammarnas inpinkade revir, rasgränser (trots att det inte finns några raser), protektionism, osv.

"Tills en mans hudfärg är lika oviktig som färgen på hans ögon kommer internationell moral bara att vara en kort illusion som man kan eftersträva men aldrig uppnå."

Tecknet för Hans ojämförbara Uppenbarelse är ingenting annat än deras oförmåga att förstå honom. Det ljus som Han har spridit över alla ting är inget annat än Hans egen prakt. Ingen har någonsin varit mäktig att på ett riktigt sätt igenkänna Honom, och ingen människa kommer heller någonsin att lyckas förstå Honom på ett sant tillbörligt och korrekt vis.

/C.

• Marcusb

29 år, Man, Oslo

Bigups:
    36

Postad 2009-04-13

"I så fall finns det kanske någon rasta-troende i landet, och inte bara personer med lockar."

Måste man vara Knutby-troende för att kalla sig kristen och jihad-anhängare för att vara muslim?

Ranking Rambo
  • King Alpha Records
    Bigups:
    75

Postad 2009-04-13 , som svar på denna kommentar

Perfectionmight - 2009-04-12 23:59:45

Anordnas verkligen grounations med flera dygn av trummande och bön i Sverige? Har deltagarna i sådana arrangemang åsikten att ganja enbart ska användas i religiösa och medicinska sammanhang? Är de vegetarianer? Är de emot abort och preventivmedel? Anser de att det är en synd att en man tillfredsställer sig själv och gör sin säd värdelös genom att låta den komma någon annanstans än i en kvinna. Anser de att kvinnor ska dölja sitt hår och att deras kjolar ska sluta långt ner på vaderna?

I så fall finns det kanske någon rasta-troende i landet, och inte bara personer med lockar.

Africa unite, sjöng Bob Marley eftersom afrikansk enhet är en förutsättning för att det ska finnas något Zion att bege sig till. Man skulle lika gärna säga att världen måste enas. Jag är emot gränser och barriärer: riksgränser, nationalismen, stammarnas inpinkade revir, rasgränser (trots att det inte finns några raser), protektionism, osv.

"Tills en mans hudfärg är lika oviktig som färgen på hans ögon kommer internationell moral bara att vara en kort illusion som man kan eftersträva men aldrig uppnå."

Tecknet för Hans ojämförbara Uppenbarelse är ingenting annat än deras oförmåga att förstå honom. Det ljus som Han har spridit över alla ting är inget annat än Hans egen prakt. Ingen har någonsin varit mäktig att på ett riktigt sätt igenkänna Honom, och ingen människa kommer heller någonsin att lyckas förstå Honom på ett sant tillbörligt och korrekt vis.

/C.

Vi brukade ha Nyahbingi i Stockholm under 90-talet och början av 2000-talet! Ras Ibi och Maxi Dread, Condor Loco, Cheluz, Haile, Jah Zebi, Pigge, Jah Fiyah, Jimmy Ellis, Roger, Iyah Karna, Sis Jasmin, Ras Carlos mm etc.. Var det äkta Rastagänget på den tiden! Vi hade grounations ute i Nackareservatet vid en källsjö som heter Sandasjön och i Rotebro! Men det var svårt att få unity i Sveriges Babylonsystem! Så det finns äkta Rastas i Sverige, vi är splittrade bara! Folk umgås mest på det personliga planet! Det är synd! Jag lärde mig Bingikonsten av Ras Ibi och i bingihuset i Shashamanee! Jah Bless till alla uppfulla fina människor! Eld åska o svavel på de onda! Må bäst/Zebi

The mysteries unfolds
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Svar till King Alpha Records:

Inte för att jag egentligen borde lägga mig i något jag inte har något personligt intresse i hur ni utför, men hade ni verkligen kvinnor närvarande vid dessa?

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Choppa Salomon

28 år, Man, Järvsö

Bigups:
    177

Postad 2009-04-13

ni kan ju inte hålla på med religion utan att ha fått era riter godkända av the most holy I mosiah I..

Choppa, om kvinnan själv får välja
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-04-13

Visst kan dom det. Kan bara hända att jag ställer mig förundrande till vissa inslag, även om jag därför inte vill komma och diktera hur några bör göra i en tillställning jag från början inte håller i sådan helgd att ett eller annat bruk stör mig nämnvärt.

• Freddy Ape

33 år, Man, Göteborg

Bigups:
    19

Svar till Mosiah I:

Ställer du dig verkligen frågandes till att kvinnor skulle förekomma i dessa sammankomster i Sverige i dessa tider? Skulle du inte bli mer förvånad över om det var tvärt om? Religion står ju inte fritt från samhället i övrigt och när den försöker göra det skapas det ofta problem. Ilska och sånt där, du vet...

sveriges reggaescen behöver mera dist!
  • dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2009-04-13

Svar till Mosiah I:

Ja, det vore galenskap. Tron är i första hand till för oss män, kunskapen och visheten sitter i skägget, penis och testosteronet. Men vill du inte förklara utförligare om din åsikt för de ofrälsta? Det känns som det kan behövas.

• Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-04-13

Dadeljos: Nej, det vill jag inte.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera