Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
34427
  • LEVI

41 år, Man, Västra frölunda

Bigups:
    23

Postad 2008-11-16 , som svar på denna kommentar

Svar till Gäbr:
    Vilken slags fördjupning i Rasta hade du? TToI? Nyahbinghi? Bobo?

Long live our beloved Prophet Gad!
  • LEVI

Bigups:
    23

Svar till ifalligalahu:
    Broder Harald. Dags att komma runt igen kanske? =)

• Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Svar till Ras I Way:

Det kanske är en lagom mängd läsning för somliga, men knappast för någon som flitigt vill studera skriften. Därför att genom att läsa så lite innebär det att det tar ungefär tre och ett halvt år att ta sig igenom bibeln en gång, vilket jag tror leder till att man minns betydligt mindre av vad man först läste än om man på den tiden tar sig igenom skriften några gånger. Själv är jag snart färdig med min trettonde genomläsning, som hade tagit mig 45 år (!) att komma till om man hade läst enligt ert schema. Det säger en del.

Din profet? Åter igen får jag säga vad jag redan tycker mig att sagt nog antal gånger: Gad var ingen profet. Alla heliga profeter är av Israels (det riktiga Israel, inte vilka ni hittat på tillhör det) folk, Hashem har aldrig talat genom någon några andra än dem. Och en sann profet talar på Guds uppdrag, han har fått en befallning av Hashem att framföra vad han sagt - han talar i Guds namn. Det gjorde inte Gad. Du hörde honom aldrig säga "Så säger Jahve Gud" innan han uttalade sin profetia. Utan tvärtom var det han inbillade er sådant som motsäger Guds ord. Att ni väljer att lyssna på honom istället för på de äkta profeterna avslöjar på vilket allvar ni egentligen tar sådana här saker. Därför att hade allvarlighetsgraden varit av de mått den ska bland er, då hade ni inte kommit med sådant här trams utan lagt er an om att följa Guds oförfalskade ord som de står skrivna hos dem som verkligen fått motta hans ord på riktigt.

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Ras I Way - 2008-11-15 17:15:39

Jag är medlem i Twelve Tribes of Israel och jag vet att vi inte vill till Shash. Så har du inte den kollen som behövs så är det ingen idé att yttra sig heller. På tal om Lord of Lords så var det just Howell som la till det till Selassies kröningstitlar. Jesus Kristus är den sanna Herren, ingen annan. Howell ville så gärna att Selassie skulle vara andra kommelsen, där av tillägget.

Uppfattar jag dig rätt så säger du att Twelve Tribes INTE vill till Shashamane?! ”Repatriation is NOT a must” alltså. Intressant. Gadmans lära ”Final destination New Jerusalem” har alltså blivit ”First destination New Jerusalem”..?

Men det låter förnuftigt, det måste vara svårt att rekrytera nya medlemmar i Sverige på premisserna att man förväntas lämna laptopen för en jordhacka i Shasha… Nu kan man alltså behålla levnadsstandarden och bekvämt invänta Jesus återkomst för att regera jorden med rastafarianerna…

Angående ”Lord of Lords” så använder även Twelve Tribes flitigt denna titel på Selassie trots att du försöker få det att låta annorlunda.

Vad tycker du som ”kristen” rasta om om den nicaenska trosbekännelsen? (Se mitt tidigare inlägg.) Kan du med Haile Selassie instämma i den bekännelsen?

whosoever believeth in him should not perish
  • Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Postad 2008-11-16

Jag vill kommentera "a chapter a day"-läran som nämns här i tråden. Det är en farlig och bedräglig lära trots att den utger sig för att vilja inspirera bibelläsning.

Det tar det tre år "a chapter a day” innan man når fram till det nya testamentet. Det är högst olämpligt eftersom det nya testamentet är fullbordan av det gamla och det gamla testamentet bör läsas i ljuset av det nya för att kunna förstås rätt. Istället för att ta till sig det glada budskapet om frälsning för alla människor i NT så tragglar man istället släktträd och ceremoniallagar i GT. Risken finns att läsaren tröttnar innan man kommer fram till alltings fullbordan i Kristus. Efter tre år i GT lär man vid det laget ha hunnit indoktrinerats med Twelve Tribes läror såpass att hjärtat inte längre är mottagligt för Guds rena ord, utan man läser texten ”färdigtolkad” utifrån Twelve Tribes synsätt.

Enligt min uppfattning är "a chapter a day” rena Jehova vittnes-metoden för att leda och lura sökande. Metoden är inte sund och ärlig om man vill sprida Skriftens budskap om Kristus.

• LEVI

Bigups:
    23

Postad 2008-11-17

Mosiah I:
    Du har en hård och tuff ton, men det får väl gå. Om du nu är på ditt 13:e varv så borde du veta att skriften säger att om nån kommer och kallar sig för profet, förneka det inte, utan se och lyssna om det han profeterar om går i uppfyllelse, om så är fallet så är han/hon en profet. Och vem har sagt att vi inte lyssnar till Profeterna i skriften? Jag gör det, dagligen tittar jag på nyheter och tidens tecken för att se vart vi är på väg. Jag tar det med största allvar. Jag är mycket medveten om den geografiska Israel och dess betydelse just nu. Muren, templet osv... All eyes shall be on Israel in the last days. Slår man på nyheterna så ser man det gång på gång. Vi ska även hålla ett öga på Ryssland. Fadern själv kommer kalla Magog och gog till megiddo för den sista striden. Så visst lyssnar jag till Profeterna.

• LEVI

Bigups:
    23

Postad 2008-11-17 , som svar på denna kommentar

Svar till Gäbr:

Vi ska till Etiopien, men inte till shash. Jag skrev att vi är på väg till vår tillflyktsort och därefter till Nya Jerusalem. Alltså är Nya Jerusalem "Final destination".

Hela Bibeln är för Israel. Den är skriven av och till Israel, därför läser vi den så. Israel i denna tid tar Jesus som en självklarhet. Inget du behöver läsa om för att tro att Han är Herre och Frälsare. Jag menar, när du accepterar Jesus som din Frälsare så är du räddad, du blir inte räddad genom att läsa om Honom. Jag ifrågasätter inte din tro eller nån annans, vi är alla bröder i Kristus Jesus, give thanks. Och jag tror heller inte att ni kommer nånsin förstå min tro, och det bara för att det inte är för er, precis som er tro inte är för mig. Det viktigaste och centrala biten är vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Utan honom är vi förlorade. Låt oss enas där om inte annat.

I Hans kärlek och Ljus.

• Roachclip

34 år, Man, Stockholm

Bigups:
    76

Postad 2008-11-17

Helt otroligt... Varför ska alltid folk köra med "jag-har-rätt-du-har-fel" grejen?! Fattar inte ni inte att alla människor uppfattar och tolkar saker olika, det som är svart för dig kanske är vitt för en annan..... En sak som förmodligen kan uppfattas väldigt olika är just Bibeln så att sitta bakom en dataskärm och försöka övertyga någon som redan har sitt uppfattning om just Bibelns lära är så patetiskt.. En tro kan aldrig påtvingas utan den måste finnas av individen själv.

No one should question the faith of others, for no human being can judge the ways of God!
    - H.I.M Haile Selassie I

www.rebelmusic.se
  • Roachclip

34 år, Man, Stockholm

Bigups:
    76

Postad 2008-11-17

Mitt inlägg är INTE riktat till någon speciell person, utan till alla som tar åt sig

www.rebelmusic.se
  • Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

ifalligalahu - 2008-11-16 10:34:29

gäbr:
    Hur vet du att jesus är sanningen och rasta vänder sig till myter? Det vet du inte. Det kan lika gärna vara tvärtom. Håller du inte med om att de är lika mycket (eller lika lite) myt båda två?

Nej, det håller jag inte med om, förstås.

Den stora skillnaden är pålitligheten av de olika texter som kristna och rastas grundar sin tro på. Nya testamenten är skrivet av mestadels ögonvittnen till Jesu liv och verk och författades redan mellan år 40 och år 90. Nya testamentet vittnar om Guds fullbordan av de gammaltestamentliga skrifterna om Guds vilja och frälsningsplan; att Gud Jahve, Adonai-Herren, lät sig födas på jorden som en människa för att låta sig oskyldig avrättas och offras, för att därigenom frälsa hela världen och försona alla människor med sig själv.

Rasta däremot är inte grundat på Bibeln alls. Alla rastas anspråk på bibeln grundar sig i att de tror att en helt ANNAN text är sanning, nämligen Kebra Negast. Kebra Negast författades på medeltiden (trettonhundratalet), dvs. minst 2 300 år EFTER de händelser den påstår sig vittna om. Att Kebra Negasts texter i många avseenden inte harmoniserar med Bibelns visar också att det är ett falsarium.

• Soremac

35 år, Man, Stenungsund

Bigups:
    32

Postad 2008-11-17

Gäbr: Av nyfikenhet, vad är det i Kebra Negast som du motsätter dig?

• Stay Hungry

44 år, Man, Helsingborg

Bigups:
    20

roachclip - 2008-11-17 20:51:49

Helt otroligt... Varför ska alltid folk köra med "jag-har-rätt-du-har-fel" grejen?! Fattar inte ni inte att alla människor uppfattar och tolkar saker olika, det som är svart för dig kanske är vitt för en annan..... En sak som förmodligen kan uppfattas väldigt olika är just Bibeln så att sitta bakom en dataskärm och försöka övertyga någon som redan har sitt uppfattning om just Bibelns lära är så patetiskt.. En tro kan aldrig påtvingas utan den måste finnas av individen själv.

No one should question the faith of others, for no human being can judge the ways of God!
    - H.I.M Haile Selassie I

Big Up.

• Rassemouse

27 år, Man, Dala-floda

Bigups:
    4

Postad 2008-11-20 , som svar på denna kommentar

Ras I Way - 2008-11-16 14:59:26 Svar till Mosiah I: Genom att läsa ett kapitel om dagen får du den dos av skriften som du klarar dig gott på en dag. Läser du för mycket glömmer du säkerligen bort det du läst. Genom att läsa Bibeln så lär du dig allt om Rasta och mer därtill. Min Profet sa att för att hitta sanningen för sig själv så är ett kapitel om dagen att föredra. Om du sen vill kalla det för gamla ramsor spelar mindre roll. Profeter för Guds talan. Och precis som du säger, Israel var ett stort folk, heliga i Guds ögon, dom var Guds utvalda men dom föll och blev förskingrade till jordens fyra hörn med löftet att åter igen bli väckta, samlade från jordens fyra hörn och få en tillflyktsort i väntan på nya Jerusalem. Idag är vi här och på väg hem. I Hans kärlek och Ljus. Jesus Kristus kärlek.

Sant att man kan glömma bor om man läser för mycket, men du kan lätt läsa en hel bok i bibeln och fortfarande minnas vad som står. Och det du lär dig är judarnas historia så länge du är i GT, medans NT visar att guds nåd inte bara är tillför judarna utan hans nåd är till för alla. Själv så läser jag bibeln inte från början till slut utan jag läser nån bok här och nån bok där och i bland ett och annat brev.

Peace!

No Jesus - No Peace, Know Jesus - Know Peace!
  • LEVI

Bigups:
    23

Svar till Gäbr:

Bibeln är den viktigaste boken. Inte Kebra Nagast. Sist nämnda är Etiopiens historiebok, att förneka den som deras historia vore samma sak som att förneka dom svenska konungarna. Karl den 12:e är en myt, inget av det hände. När man pratar om väst världens historia och dess kungar så är det just historia. Men pratar man om Etiopiens historia så börjar den alltid med, enligt myten, enligt legenden, osv... Rasism om du frågar mig.

Haile Selassie var i direkt nedstigande led från Kung Solomon.

• LEVI

Bigups:
    23

Svar till rassemouse:

Det kan bli lite svårt att läsa t.e.x psalmerna och komma ihåg hela den boken.
    Men alla är fria att läsa precis som dom vill. Jag läste som du en gång i tiden men när jag började läsa ett kapitel om dagen så öppnade sig boken till mig på ett helt annat sätt. Nu förstår jag vad man menar med att det är en levande bok. Som det är sagt tidigare, det tar 3 ½ år att gå genom skriften på detta vis, lika länge som Jesus predikade på jorden.

GT är Israeliternas historia, alltså min historia. Visst, Guds nåd är för alla dom som accepterar Jesus som sin Frälsare.

I Hans kärlek och ljus.

• lancy rankin

34 år, Man, Uppsala

Bigups:
    78

Postad 2008-11-21

det är väl upp till var och en, människa på jorden att leva och lära, hämta styrka, känna sig tillhörande eller bara ha ngt man känner starkt för.
    finns en massa vinklar i detta och jag menar då inte att man inte skall tala om det, utan se till vad som egentligen är viktigt i frågan "rastafarianer i sverige".
    De egentliga "rastafarianerna" är väl (som min gode vän billy säger) de som bröt sig med kraft och inspiration ut ur ett förtryckande samhälle och tog till sin räddning Hans Majestät Ras Tafari Makonen.
    Men egentligen vet jag inget om detta, inget på riktigt då så mycket av historia är vinklat och jag ännu bara suttit och samtalat med ett fåtal människor som jag känner är äkta sanna reflkektioner av vad jag skulle säga rättfärdiga med kropp och själ som argument för just detta.
    hej hej!

Better to be a weapon than to have one.
  • Zion Guide
    Bigups:
    11

Postad 2008-11-21

Jag föreslår att er som tvivlar på Kebra Nagast och Haile Selassies arv tittar på det här inlägget som jag gjorde tidigare i år.

http://papa-dan.blogspot.com/2008/07/tlamod-gr-mjlk-till-smr.html

För övrigt kan jag bara be för de svaghjärtade och glädjas åt att få leva under Kristus nåd. Vi prisar vår Herre och Gud precis som hans Majestät gjorde. Rastafari!

Orthodox - Function of the Heart
  • Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Postad 2008-11-22 , som svar på denna kommentar

Ras I Way - 2008-11-20 21:12:31

Svar till Gäbr:

Bibeln är den viktigaste boken. Inte Kebra Nagast. Sist nämnda är Etiopiens historiebok, att förneka den som deras historia vore samma sak som att förneka dom svenska konungarna. Karl den 12:e är en myt, inget av det hände. När man pratar om väst världens historia och dess kungar så är det just historia. Men pratar man om Etiopiens historia så börjar den alltid med, enligt myten, enligt legenden, osv... Rasism om du frågar mig.

Tycker du på allvar att du gör en rättvis jämförelse?! Karl XII är dokumenterad av mängder av samtida historiker, både svenska och utländska. Medan det enda ”historiska beviset” för att kung Salomo hade en etiopisk son med drottningen av Saba är just texten i Kebra Negast. Ingen har kunnat bevisa att texten är äldre än 1200-talet (och sammanställd i Kebra på 1300-talet). Knappast ett samtida dokument alltså eftersom Salomo levde 1000 år före Kristus. Den salomonska ättelinjen i Etiopiens kejsarhus är inte trovärdig.

Kebra Negast säger mer om det politiska och kyrkliga klimatet i medeltidens Etiopien än den gör om kung Salomo och drottningen av Saba. Jag vill dock påpeka att jag har den största respekt för Etiopiens kristna historia och läser den alltid med största intresse.

Att du säger att Bibeln är den viktigaste boken är ett konstigt påstående. Tar man bort Kebra Negast så har Rastafari INGEN grund i Skriften. Bibeln stöder på inget vis Twelve Tribes läror.

• Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Postad 2008-11-22 , som svar på denna kommentar

Zion Guide - 2008-11-21 09:33:34

Jag föreslår att er som tvivlar på Kebra Nagast och Haile Selassies arv tittar på det här inlägget som jag gjorde tidigare i år.

http://papa-dan.blogspot.com/2008/07/tlamod-gr-mjlk-till-smr.html

För övrigt kan jag bara be för de svaghjärtade och glädjas åt att få leva under Kristus nåd. Vi prisar vår Herre och Gud precis som hans Majestät gjorde. Rastafari!

Hur menar du att den ” blodslinjen” bevisar att Haile Selassie härstammar från Salomo? Det är ju snarare så att den är uppenbart mytisk. Inte bara nöjer den sig med att utgå från Salomo, den börjar redan i Noas dagar… Att den så småningom övergår i historiska regenter bevisar ju inte att resten är sant. Tvärtom, det är ju så man skapar myter!

Intressant att du länkar ”Metaphysical Bible Dictionary”. Det är ju också påhittat New Age religiöst flum utan någon som helst bekräftelse i det verkliga bibelordet.

Har Guds Ord ingen egen auktoritet alls i Twelve Tribes eftersom ni alltid måste tolka det med hjälp av männsikoläror som Kebran och metafysiska Charles Fillmore?!

• C_Reuben

34 år, Man, Norrköping

Bigups:
    5

Postad 2008-11-23 , som svar på denna kommentar

Gäbr - 2008-11-22 11:25:30

Ras I Way - 2008-11-20 21:12:31

Svar till Gäbr:

Tycker du på allvar att du gör en rättvis jämförelse?! Karl XII är dokumenterad av mängder av samtida historiker, både svenska och utländska. Medan det enda ”historiska beviset” för att kung Salomo hade en etiopisk son med drottningen av Saba är just texten i Kebra Negast. Ingen har kunnat bevisa att texten är äldre än 1200-talet (och sammanställd i Kebra på 1300-talet). Knappast ett samtida dokument alltså eftersom Salomo levde 1000 år före Kristus. Den salomonska ättelinjen i Etiopiens kejsarhus är inte trovärdig.

Kebra Negast säger mer om det politiska och kyrkliga klimatet i medeltidens Etiopien än den gör om kung Salomo och drottningen av Saba. Jag vill dock påpeka att jag har den största respekt för Etiopiens kristna historia och läser den alltid med största intresse.

Att du säger att Bibeln är den viktigaste boken är ett konstigt påstående. Tar man bort Kebra Negast så har Rastafari INGEN grund i Skriften. Bibeln stöder på inget vis Twelve Tribes läror.

Det beror helt klart vad man syftar är det väsentliga i Rastafarin...ser man till flera av de traditioner som du finner exempelvis inom NYabinghi och Bobos så håller jag med dig...där finns flera företeelser som även jag kan anse snarare har sin grund i sociala omständigheter än rent teologiska grundade, då från Skriften. Men om vi skall se till i historia rent allmänt så skulle nog alla historiker anse att historia i sig handlar om "antaganden". Ser man däremot till twelve tribes så är det en sak som är det mest centrala Jesus kristus...att det är meningen att vi är kallade till olika vägar och olika roller är en annan sak....vi är olika lemmar men i samma kropp.

Jag skulle gärna vilja se mer av vad du menar att Guds ord inte har någon auktoritet i Israel...vad menar du med detta....har du något som stöder detta?

När du däremot betvivlar Kebra Nagast enbart för att den är skriven långt efter och därför saknar relevans så finns det flera skrifter i Bibeln som är författade mycket senare än vad som tidigare har ansetts. Om du nu skall stödja dig på sådana principer (som kan kopplas till historisk-kritisk metod mm) så menar jag att du kan lätt driva dessa teser i samband med Skriften också. Om du skulle förkasta skriften pga av dessa skäl så förstår jag din kritik gällande andra historiska skrifter, däribland Kebra Nagast, men om du inte gör detta så är otroligt okonsekvent.

Christian unity!

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera