Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
34429
  • Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Postad 2008-11-07

Jag ska be att få korrigera mig själv. Det finns EN kommentar till av Haile Selassie om rastafarianer. I det amerikanska radioprogrammet The Lutheran Hour’s julspecial 1967, intervjuades Selassie och får där frågan vad han tycker om att många människor dyrkar honom som en återuppstånden Jesus Kristus. Haile Selassie svarade:

”I have heard of that idea. I also met certain Rastafarians. I told them clearly that, I am a man, that I am mortal, and that I will be replaced by the oncoming generations, and that they should never make a mistake in assuming or pretending that a human being can be emanated from a deity.”

(Fritt översatt så sa han till rastafarianerna att han är en dödlig människa och att de inte skulle begå misstaget att påstå eller anta att en människa kan utgå från en gudom.)

whosoever believeth in him should not perish
  • Stay Hungry

44 år, Man, Helsingborg

Bigups:
    20

Postad 2008-11-07 , som svar på denna kommentar

Gäbr - 2008-11-07 00:29:52

Jag ska be att få korrigera mig själv. Det finns EN kommentar till av Haile Selassie om rastafarianer. I det amerikanska radioprogrammet The Lutheran Hour’s julspecial 1967, intervjuades Selassie och får där frågan vad han tycker om att många människor dyrkar honom som en återuppstånden Jesus Kristus. Haile Selassie svarade:

”I have heard of that idea. I also met certain Rastafarians. I told them clearly that, I am a man, that I am mortal, and that I will be replaced by the oncoming generations, and that they should never make a mistake in assuming or pretending that a human being can be emanated from a deity.”

(Fritt översatt så sa han till rastafarianerna att han är en dödlig människa och att de inte skulle begå misstaget att påstå eller anta att en människa kan utgå från en gudom.)

Mycket bra uttryckt.

• Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2008-11-07

Utan att vilja bidra till vidare ryktesspridning, kan jag berätta några saker jag läste folk vittna om på ett forum jag tidigare brukade besöka. Och nu återger jag det här fritt, jag minns det inte i exakt detalj. I alla fall, när Selassie var i Jamaica, hade han tydligen någon form av möte med rasta-äldstena och ledarna där, och han ska då ha bett sin tjänare att fråga dem varför de har sitt hår i dreadlocks, till vilket han fick som svar: "Numeri 6, ers majestät" (alltså fjärde Moseboken kapitel 6, där det står om nasirlöftet). Och eftersom Selassie var väl insatt i de heliga texterna, förstod han direkt vad det handlade om, och ska ha sagt till de jamaicanska ledarna: "Lämna dom i fred, de vet precis vad de gör."

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2008-11-07

Själv tror jag Haile Selassie var DAVIDS SON, alltså kung Davids likhet och karaktär.

• prånman

Man

Bigups:
    36

Postad 2008-11-07

Davids son? Från Davids rot, precis som Jesus.
    Jag som twelvie tror varken att Selassie va Jesus andra kommelse eller "God in flesh"
    Men han var väl fylld av den Heliga anden, att visa alla Israeliter att saker och
    ting kommer ske snart. Stor förändring helt enkelt.
    Sök och du skall finna, stänger Han en dörr öppnar Han ett fönster.
    Ett kapitell om dagen, helt perfekt!

Kristus Ljus / P Zebulun

* Thats why i love Jah more and more each day
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2008-11-07

Att vara "Davids son" innebär att vara vem David är, alltså någon i vilken hans ande är inom - liksom hur Elias ande var i Johannes Döparen. Kristus lät oss veta att han omöjligtvis kunde vara Davids son, eftersom vad psalm 110 säger; att han är den som är Davids herre. Och är han Davids herre, då kan han inte samtidigt vara Davids son, därför att det vore otänkbart att en son skulle kallas herre av sin far.

• Gullberg

27 år, Man, Vaxholm

Bigups:
    8

Postad 2008-11-07

Bara för att säga min mening måste jag säga att mycket av det här med Davids son och liknande mest liknar flummeri.

• Stay Hungry

44 år, Man, Helsingborg

Bigups:
    20

Postad 2008-11-08

Sluta bråka. Det finns ingen rastafarianism.. existerar inga ismer o skismer i zion.

• Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Postad 2008-11-08

Det är kanske på sin plats med en definition av vad en rasta är? Och för den delen, vad en kristen är! Det finns säkert tusen definitioner på vad det innebär att vara rasta, såväl som kristen. Men det finns gemensamma nämnare, både för rastas och för kristna.

Rastas har det gemensamt att man, efter egen uppfattning, tilldelar Haile Selassie de bibliska attributen på Jesus Kristus, tex. Jah, Herrarnas Herre, Lejonet av Juda, Davids Son, Världens Ljus mfl. samt att man med få undantag tillskriver Haile Selassie en gudomlig natur, antingen direkt eller indirekt.

I sin tur har alla kristna, faktiskt både ortodoxa & katolska och evangeliska & reformerta (trots att mycket skiljer de i övrigt), en gemensam trosbekännelse, den nicaenska trosbekännelsen från trehundratalet:

1] Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;

2] och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern 3] före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, 4] på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; 5] som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, 6] och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;

7] och på den Helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras, och som har talat genom profeterna;

8] och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.

9] Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse 10] och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.

Som den etiopiska ortodoxa kyrkans överhuvud och försvarare så bekände sig även Haile Selassie till den nicaenska trosbekännelsen. Det är anmärkningsvärt att knappt någon rastafarian instämmer i den nicaenska bekännelsen!

• ifalligalahu

40 år, Göteborg

Bigups:
    8

Postad 2008-11-11

Gäbr:
    Selassie träffade rastas vid ett par fler tillfällen, t.ex båda resorna på tidigt 60-tal,
    enligt t.ex Douglas Mack 1999 From Babylon To Rastafari: Origin and History of the Rastafarian Movement. Han träffade även rastas (och icke-rasta hemvändarna Baugh) i Shashamane, vilket nu finns väldokumenterat i Giulia Bonacci. 2007 Pionniers et Héritiers: Histoire du Retour, des Caraïbes à l'Éthiopie (XIXème et XXème siècles)
    Richard Eriksson som pratat med Noel Dwyer har även berättat för mig att Noel Dwyer
    berättat om ett av Selassies besök i Shashie och att Selassie enligt Noel hjälpt
    honom personligen med att ta sig från Sudans arrest till Etiopien.
    Det finns även andra källor till frågan om vad Selassie tyckte om det hela. T.ex var
    han informerad om rastafari redan innan 60-talet. Men han
    ville inte skriva under någon rebuttal på det rastafarianska konceptet, speciellt inte att
    han inte var någon messiah, trots telegramförfrågan från Jamaikas guvernör 1956.
    Jag har själv läst dessa telegram på Public Record Office i London, här är en scan
    av ett av dem:
    http://www.cs.chalmers.se/~harald2/emb1.jpg

Mosiah I:
    Det du återger är ett rykte som återkommer i 50-elva varianter vars kärna är att Selassie
    skall ha meddelat rastaledare på ngt inofficiellt sätt vid 1966 besöket med ungefär
    följande ord "dreadlocks, priests and warriors, behold and know that I am he" samt
    "liberation before repatriation". Problemet är att detta rykte förekommer i massa olika
    varianter och förekommer inte (såvitt jag vet och jag har letat endel) i böcker och intervjuer med rastas före 1979. Detta, samt det faktum att källan eller omständigheterna aldrig
    klargörs, talar starkt för att det hela är ett senare myt, snanare än någon faktiskt händelse.
    Det finns även en ngt annorlunda variant i EABICs tradition där Selassie också lämnar
    även makten till Emmanuel, och den kan ju faktiskt komma från ett öronvittne i Emmanuel
    själv, men inte heller den dyker upp förrän långt efter 1966.

• Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2008-11-11

Kan tänka mig det. Citatet du nämnde togs sedan också upp, fast i en aningen annorlunda variant. Vet själv inte vad man ska tro om hela, men helt otänkbart finner jag det inte.

• Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Postad 2008-11-14 , som svar på denna kommentar

Svar till ifalligalahu:

Tack för ditt inlägg, ifalligalahu. Vet du om det i dokumentationen du nämner finns något uttalande av Selassie om Rastafari? Eller är det bara sedvanliga artighetsfraser?

Det är intressant det du säger om Rasta och myter. Du har också ett sunt forskningssätt. Faktum är ju att flera av Rastafaris ”grundpelare” bygger på just myter. T.ex. så påstås det alltid att Haile Selassie kröntes till ”Konungarnas Konung och Herrarnas Herre” fast detta inte är sant. Selassie kröntes bevisligen till ”Etiopiens konungars konung” och ingenting annat.
    En annan myt är uppfattningen av Haile Selassie som ”Lejonet av Juda stam” trots att kejsarna av Etiopien har aldrig haft den titeln. Missförståndet kommer antagligen av det kejserliga mottot ”Lejonet av Juda stam har segrat” som anspelar på Jesus Kristus seger på korset. En viktig identifikation av den etiopiska kejsarens ställning som kristendomens försvarare i ett hav av islam.
    Ett annat exempel är det som jag nämnde tidigare, att rastas ofta och gärna påstår att Haile Selassie skänkte landet i Shashamane till rastafarianerna. Ursprungligen hade Rasta ingenting med landet att göra och Twelve Tribes påstådda ”rätt till landet” är bara en juridisk efterkonstruktion.
    Sedan finns förstås alla s.k. ”bibliska bevis” för Rastafari som alla är kraftiga misstolkningar av Skriften.

• dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2008-11-14

men det hade varit sköjigare om ni som anser er vara troende rastamän kunde beskriva vad som gjort er till dom ni är, varför ni sökt tröst hos religionen, ni som personer, människor?

• ifalligalahu

40 år, Göteborg

Bigups:
    8

Postad 2008-11-15

dadeljos:
    jag är inte troende så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga men det finns otaliga
    böcker med sådant du efterfrågar.

gäbr:
    Vad jag kan minnas (har inte sakerna framför mig just nu) finns inga direkta uttalanden från
    Selassies egen mun om rastafarianerna eller rastafarianismen återgivna. Dock vid ett
    besök i Shashamane skall han ha sagt "låt dem stanna" vilket man kan övertolka om man
    så vill.

Jag ser inte riktigt relevansen i att flera av rastafaris grundpelare bygger på myter. Det gör
    alla religioner jag känner till, liksom stora delar av västerländsk vetenskap och filosofi
    också. Jag håller inte heller med om (om det är det du påstår) att rastafariansk tolkning
    av skriften är kraftigare misstolkningar än t.ex katoliker, protestanter eller judars.

Jag har nån gång försökt pinpoint:a när i tiden "lord of lords" kommer med i titelharangen
    med "king of kings" osv som Rastas brukar återge men jag har inte riktigt hittat det.
    Vad jag kan minnas förekommer det inte i beskrivningar av Howells aktiviteter på 30-50
    talet, men jag vet inte riktigt när det förkommer första gången. Har du någon aning?

Jag känner inte igen att rastas ofta och gärna påstår att Selassie skall ha skänkt
    Shashamane endast till rastas. Jag tycker det verkar som de flesta är medvetna om
    att Selassie skänkte landet till EWF som tack för hjälp med propaganda till alla som
    diaspora afrikaner som ville vända "hem". Vad många inte vet är att det fanns andra
    repatriationförsök innan rasta tog upp den tanken, t.ex det som associeras med
    Ford 1930-1935. Vem som har rätt till Shashie legalt, andligt, historiskt osv har ganska
    noga utretts av Giulia Bonacci, och finns nu att läsa om man läser franska.

• dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2008-11-15

nejnejnej! alltså, jag vill ju höra människor, som ser sig som rastafarier, och som bor i sverige- hur de resonerar om sin tro och hur de fann den, och det kan jag ju inte läsa i en bok.

• LEVI

41 år, Man, Västra frölunda

Bigups:
    23

Postad 2008-11-15 , som svar på denna kommentar

Gäbr - 2008-11-14 20:46:34 Svar till ifalligalahu: Tack för ditt inlägg, ifalligalahu. Vet du om det i dokumentationen du nämner finns något uttalande av Selassie om Rastafari? Eller är det bara sedvanliga artighetsfraser? Det är intressant det du säger om Rasta och myter. Du har också ett sunt forskningssätt. Faktum är ju att flera av Rastafaris ”grundpelare” bygger på just myter. T.ex. så påstås det alltid att Haile Selassie kröntes till ”Konungarnas Konung och Herrarnas Herre” fast detta inte är sant. Selassie kröntes bevisligen till ”Etiopiens konungars konung” och ingenting annat. En annan myt är uppfattningen av Haile Selassie som ”Lejonet av Juda stam” trots att kejsarna av Etiopien har aldrig haft den titeln. Missförståndet kommer antagligen av det kejserliga mottot ”Lejonet av Juda stam har segrat” som anspelar på Jesus Kristus seger på korset. En viktig identifikation av den etiopiska kejsarens ställning som kristendomens försvarare i ett hav av islam. Ett annat exempel är det som jag nämnde tidigare, att rastas ofta och gärna påstår att Haile Selassie skänkte landet i Shashamane till rastafarianerna. Ursprungligen hade Rasta ingenting med landet att göra och Twelve Tribes påstådda ”rätt till landet” är bara en juridisk efterkonstruktion. Sedan finns förstås alla s.k. ”bibliska bevis” för Rastafari som alla är kraftiga misstolkningar av Skriften.

Jag är medlem i Twelve Tribes of Israel och jag vet att vi inte vill till Shash. Så har du inte den kollen som behövs så är det ingen idé att yttra sig heller. På tal om Lord of Lords så var det just Howell som la till det till Selassies kröningstitlar. Jesus Kristus är den sanna Herren, ingen annan. Howell ville så gärna att Selassie skulle vara andra kommelsen, där av tillägget.

Dadeljos:
    Är du intresserad av Rastafari så rekommenderar jag att du läser ett kapitel om dagen från Första Moseboken till Uppenbarelseboken för att hitta sanningen för dig själv.

Long live our beloved Prophet Gad!
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Svar till Ras I Way:

Inget fel alls med att mana någon till att läsa skriften för sig själv (även om ett kapitel om dagen är lite väl magert), men det är väl inte rasta man lär sig något om genom att göra det? Därför att de som skrev de heliga texterna var inte personer från det området utan berömvärda israelitiska män, vars Gudsdyrkan tedde sig i enlighet med vad som verkligen blivit befallt. Varför inte visa lite originalitet istället för att komma med samma gamla ramsor som redan blivit sagda tillräckligt många gånger tidigare och berätta själv vad det innebär att vara "rasta" i Sverige, om du nu menar dig vara en sådan.

• Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Svar till dadeljos:

Som tonåring var jag kommunist och ateist men genom reggaen så väcktes ett intresse för Bibeln och Gud. Efter många års fördjupning i Rastafari och Skriften uppstod en andlig strid om min själ. Jag stred för att Rastafari låg i linje med Bibeln men kapitulerade till slut inför Herren. Jesus är Sanningen, Vägen och hela Skriftens fullbordan. För Rasta gäller detta bibelord:

"Ty det skall komma en tid då människor inte längre skall stå utmed den sunda läran, utan efter sina egna begär skall de samla åt sig mängder av lärare, allteftersom det kliar dem i öronen. De vägrar att lyssna till sanningen och vänder sig till myter. "

• ifalligalahu

40 år, Göteborg

Bigups:
    8

Postad 2008-11-16

gäbr:
    Hur vet du att jesus är sanningen och rasta vänder sig till myter? Det vet du inte. Det kan
    lika gärna vara tvärtom. Håller du inte med om att de är lika mycket (eller lika lite) myt
    båda två?

• LEVI

41 år, Man, Västra frölunda

Bigups:
    23

Postad 2008-11-16 , som svar på denna kommentar

Svar till Mosiah I:
    Genom att läsa ett kapitel om dagen får du den dos av skriften som du klarar dig gott på en dag. Läser du för mycket glömmer du säkerligen bort det du läst. Genom att läsa Bibeln så lär du dig allt om Rasta och mer därtill. Min Profet sa att för att hitta sanningen för sig själv så är ett kapitel om dagen att föredra. Om du sen vill kalla det för gamla ramsor spelar mindre roll. Profeter för Guds talan. Och precis som du säger, Israel var ett stort folk, heliga i Guds ögon, dom var Guds utvalda men dom föll och blev förskingrade till jordens fyra hörn med löftet att åter igen bli väckta, samlade från jordens fyra hörn och få en tillflyktsort i väntan på nya Jerusalem. Idag är vi här och på väg hem.

I Hans kärlek och Ljus.
    Jesus Kristus kärlek.

Long live our beloved Prophet Gad!

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera