Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
33839
  • BujuKabon

36 år, Man, Stockholm

Bigups:
    21

Postad 2010-07-14 , som svar på denna kommentar

Svar till ► Uffe ★ # 1:

tycker de lågt att göra sig rolig på Kristnas bekostnad även andras.. skaffa ett liv ist !

Jag gilllar äppelpaj!
  • Papa Nino

31 år, Man

Bigups:
    26

Svar till BujuKabon:

00.50 - 1.25

Norrland
  • Barzan

28 år, Man, Västerås

Bigups:
    6

SneRolf - 2010-07-12 19:18:05

Bubblarn - 2010-07-12 18:09:13

Svennerastas är nog värre än både islamister och Livets Ord tillsammans.

Hahaha kunde fan inte sagt det själv, var ruskigt sugen på att posta något liknande. Folk måste fan lära sig att chillaxa mer, och sluta bry sig så mycket.

Jag vet några som är värre:

Ateister som tror att dem är så öppensinnade och att dem har ett fritt tänkande sinne, men i själva verket är dem mer trångsynta än religiösa extremister.

Shalom, Salaam
  • aka.Simeon

31 år, Man, Umeå

Bigups:
    25

Postad 2010-07-15 , som svar på denna kommentar

Svar till Barzan:

1-0 till barzan

Clean yu heart, mind and soul.
  • SneRolf

Man, Uppsala

Bigups:
    24

För att återgå till ämnet då.

Haile selassie (eller hur det stavas), det var någon som hade sett en dokumentär som bland annat handlade om honom där han tydligen beskrevs som en ganska så elak kille.

Så var det verkligen så eller var han bara missförstådd ?

tek a set
  • soulrebel

43 år, Man, Malmö

Bigups:
    44

Barzan - 2010-07-14 17:52:01

Ateister som tror att dem är så öppensinnade och att dem har ett fritt tänkande sinne, men i själva verket är dem mer trångsynta än religiösa extremister.

Det där har blivit ett vanligt argument från religiösa nuförtiden, tilsammans med "ateism är ockå en religion", eller "evolution är faktiskt bara en teori". Gemensamt för dessa argument är att man har missupfattad begreppen.

Jag fruktar en framtid där religionsivrare inser att de har mer gemensamt med varandra än olikheter, och börjar ha ihjäl oss andra (som ju är i minoritet) istället för varandra.

What a controversy
  • ☮

105 år, Man, Gangtok

Bigups:
    29

Postad 2010-07-15

Det här är ju löjligt.. Tro på det ni tror på, men ska ni tro så tro på allt inte bara ett kapitel i boken, gå all in som mosiah, annars är ni inte på riktigt ;)

Det blir vad man gör det till.
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2010-07-16 , som svar på denna kommentar

kayahah - 2010-07-15 23:59:44

gå all in som mosiah

Hehe... Men jag är ju ingen rasta. Däremot anser även jag att om man ska luta sig mot de heliga texterna, i likhet med vad många tovhåriga personer här gör, ska man göra det av fullaste hjärta och inte bara som ännu ett halvljumt attribut.

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Postad 2010-07-16

Man måste nog se till personen, definiera Rasta...Ja hur ser man sig själv? Jag läser ett kapitel om dagen, och ser till Etiopien för att hylla kungaätten som går tillbaka till Kung David...Och jag lyssnade til Selassie I och hans ord och genom dom orden och Profetens ord så ser jag skillnad på Selassie I och Jesus. Bobo Ashanti,  Nyahbinghi osv. ser ju detta olika...

Jag är det jag är, och vill folk kalla det Rasta (som jag gör) be my guest. Men ska sanningen fram så är det ett ord, menar se dessa hårda ord och bla bla till varandra,, agree to disagree..

Läs ett kapitel om dagen och ser man sig som en Rasta så vem är någon att säga vad du är och inte är.

Kristus i sitt hjärta som sin herre & frälsare är huvudsaken. Där e salvation funnen...

1 God, 1 Aim, 1 Destiny & 1 Chapter a day..

Selassie I

1 GOD,1 AIM, 1 DESTINY & 1 CHAPTER A DAY
  • Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Postad 2010-07-17 , som svar på denna kommentar

Han var älskad av folket, och respekterard gjorde mycket för dom, men fick bla. skit för torka osv. saker utanför hans makt...Diktator nej absolut inte. Perfekt nej endast lammet är det., Och han erkända tex. i Italiens invasion när han åkte till England att han ångrade det att han satte tilliten till människan o inte Gud

SneRolf - 2010-07-15 20:08:09

För att återgå till ämnet då.

Haile selassie (eller hur det stavas), det var någon som hade sett en dokumentär som bland annat handlade om honom där han tydligen beskrevs som en ganska så elak kille.

Så var det verkligen så eller var han bara missförstådd ?

• Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Postad 2010-07-18 , som svar på denna kommentar

Tovhåriga personerna alltså Mosiah många inlägg du gör har väldigt hård ton o lite judgmental ibland.

Detta forum har alltid haft ett rykte om det tom. skrivits en låt om Skawars forum om bristen på respekt...

Så kom igen du verkar vara en påläst snubbe o allt e detta verkligen nödvändigt?

Mosiah I - 2010-07-16 13:22:27

kayahah - 2010-07-15 23:59:44

gå all in som mosiah

Hehe... Men jag är ju ingen rasta. Däremot anser även jag att om man ska luta sig mot de heliga texterna, i likhet med vad många tovhåriga personer här gör, ska man göra det av fullaste hjärta och inte bara som ännu ett halvljumt attribut.

• ► Uffe ★ # 1

12 år, Man, Saint Peter Port

Bigups:
    180

Ras Thord Asher - 2010-07-18 14:46:32

skrivits en låt om Skawars forum om bristen på respekt...

Wicked tune!

http://www.sideblow.com/uffe/
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Svar till Bongo Asher:

Det var varken sagt med hård ton eller som något illamenade mot dreadlocks som hårstil, men jag förstår ändå din reaktion och kan medge att jag skrev det med en viss bitterhet i sinnet som bottnar i att jag ogillar hur hänsynslöst skriften nyttjas av somliga bland er. Det är där vi krockar. Och jag tycker detta måste kunna påvisas utan att det tas som missaktning mot hela er varelse, därför att jag är medveten om närheten som trots allt finns där mellan oss. Jag ivrar bara väldigt starkt för vad jag anser vara skriftens sanna budskap och innebörd för att inte kunna låta bli att uppröras över idéer som är oförenliga med vad himlens konung verkligen kungjort.

• BujuKabon

36 år, Man, Stockholm

Bigups:
    21

Svar till ► Uffe ★ # 1:

skratta med dom inte åt dom !!

Jag gilllar äppelpaj!
  • Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Svar till Mosiah :

Seen jag förstår, fint o ärligt svar..Raspect

Det kan bli lätt ibland och dras iväg om det e nåt man brinner för och kanske råka skriva lite "hårt"...Ingen e perfekt utom lammet som kommer återvända som ett lejon...

Men du har ju insikt över det och efter strävan efter att växa som person Rasta eller inte, troende eller inte är ju nödvändigt...

Att det krockas det e oundvikligt, menar det finns ju allt från Vatikanen, till Livets ord osv. där det skiljer sig åt hur folk tolkar skriften eller väljer ut vissa delar o tro på o skippar det som inte passar..

Men det e fel enligt mig att säga vad som e rätt o fel till dom, skriften talar till alla olika. Sanningen är ur betraktarns ögon.

Om du och jag läser ett kapitel som ett exempel, så kanske vi tolkar det olika och vem är vi och säga att min eller din tolkning är den rätta som Selassie I sade..

"No one can question the faith of others cause no one knows the way of God.../H.I.M. Haile Selassie I

I slutändan alla svar finns i bibeln. Men dom frågor personer söker kan skiljas åt och hur svaren tolkas är nog en del av Gud's plan.

Read a chapter a day from Gensis to Revelation to find the truth for yourself

RASpect & Love...Keep it lock, Love is Lovely, love can save the human race so love to love...Jah is love...And Love him and Christ Love shall endure ForIver

• Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Svar till Mosiah :

Jo en sak till att få sin poäng igenom i ditt fall när du tycker att skriften tolkas fel eller vad det kan vara. Så vet Jag o Jag att såklart får man sin mening bättre lyssnad o respekterad om man håller det på en bra reasoning nivå...

Raspect för att du står för din tro, men din kunskap kommer bättre igenom om du skriver med ett rent sinne och lugn i kroppen..

Nu hoppas jag inte att du tar detta som att det e så du alltid skriver absolut inte, eller som att jag försöker lära pappa göra barn så att säga.

Utan bara ord till en medmänniska som bryr sig.

We are our brothers keepers...& sisthrens

• Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Svar till ► Uffe ★ # 1:

Förstår inte riktigt va det hade med citatet jag skrev? missade jag nåt =)...Rastafari Teachings lead to Christ !!!

• Bongo Asher

35 år, Man, Boden

Bigups:
    72

Postad 2010-07-18

Mosiah jag e lite nyfiken vilken ja va ska man kalla det, ja jag kallar mig Kristen Orthodox 12 tribe Rasta, vad identifierar du dig som?

• ► Uffe ★ # 1

12 år, Man, Saint Peter Port

Bigups:
    180

Svar till Bongo Asher:

Nä, bara ännu ett (misslyckat) försök till skämt från min sida.. ;)

http://www.sideblow.com/uffe/
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2010-07-19 , som svar på denna kommentar

Svar till Bongo Asher:

Du ska ha tack för ditt hyggliga bemötande också, Bongo. Därför att även om jag sedan tidigare vet att det finns skillnader i tankesätten mellan oss, så är kontrasten mellan att ändå tala med någon som vinnlägger sig om ett gott uppförande stor jämfört mot att försöka reda ut saker som rör det fromsinta skådesättet med andra här på forumet. Det har jag verkligen fått se idag.

För att sedan gå in på det du skrev, vill jag först säga att jag inte kan ge mitt medhåll till att sanningen är ut betraktarens ögon, och detta eftersom sanningen är vad den är hela tiden och inte skiftar för att vara någon till lags. Vi läser nämligen inte skriften för att hitta vår egen sanning, utan för att se sanningen för oss själva. Det är en stor skillnad. Därför att om det vore upp till oss alla att finna egna sanningar skulle vad Herren i själva verkat sagt sättas ur kraft. Och det finns inget mäktigare än Guds ord, eftersom det är vad som uträttat precis allt och som leder till varje händelses tillblivelse. Att därför mena att vi själva kan skapa våra egna sanningar (vilka i så fall skulle vara motstridiga) vore att missakta Guds ord, vilket är den egentliga sanningen och vad alla troende borde ge sitt yttersta för att lära känna. Och att just skåda Guds ord är att se sanningen för sig själv, som den enda sanning som finns och som talats av honom som sagt att den som förtröstar på hans ord aldrig ska bli besviken.

Att det trots detta finns skillnader i tolkningar är ofrånkomligt, i alla fall fram till det att den Högste själv framträder och gör slut på spekulationerna. Men under tiden, medan vi alla studerar vad profeterna och de heliga männen sagt på Guds befallning, kan vi inte frångå att det är just här som sanningen ändå finns - i deras ord som med Andens bistånd skrivit ner vad Herren anvisat dem om att göra känt. Det är när man börjar lyssna på vad andra säger angående de orden istället för att gå till utgångspunkten själv som jag tycker problemet uppstår, när folk ansluter sig till olika grupper som leds av personer vilkas tankesätt antas och likställs med Guds. Det är därifrån alla de här konstiga idéerna jag motsätter mig är sprungna, samt från när andra gudars budskap blandas in och leder bort från kärnan i den oförfalskade undervisningen.

Och jag älskar för övrigt Haile Selassie och överväger noggrant allt han säger, men citatet du gav bär inte heller det samma tyngd som något som talats på Herrens uppdrag. Jag har gång på gång sett det citatet användas som något som skulle tysta alla invändningar, bara för att det kommer från honom, men tycker inte riktigt det fungerar så. Därför att även vad han sagt måste ställas mot profetorden och granskas därefter, och då dessa (som i mina ögon håller större auktoritet) tydligt klagör att ingen annan bekännelse än den till Härskaren Yahweh, Israels Gud, är att förlita till kan jag bara inte lyckönska den som trots det väljer att efterfölja ett falskt beläte.

Till sist kan jag säga att jag är kristen. Jag kallar mig för en obenämnd kristen just eftersom jag inte tillhör någon annan gruppering av kristna utan bara är för mig själv studerar texterna helt på egen hand. Och i dessa är det i själva verket enbart vad evighetens konung talat genom Mose, profeterna och Kristus som jag betraktar som Guds sanna ord. Enligt mitt synsätt är Guds ord lagen och lagen är Guds ord; alltså allt vad som talats i hans namn. Inget annat ger jag min fulla tillförsikt.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera