Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
34158
  • modernsavage

38 år, Man

Bigups:
    2

Postad 2010-06-30

jag bad folk att resonera med mig, och han resonerar med mig, jag är tacksam.

• JahTea

43 år, Man

Bigups:
    18

Postad 2010-06-30

Jeg har lest litt bakover i tråden og har sett så mye om Jesus.  Det er jo bra det, Jesus er ett fint forbilde for en mann, men dette med at han skal være den eneste veien til sannheten er litt fremmed for meg.  Er det virkelig ingen som tror at folk kan komme til sannheten eller til Rasta gjennom for eksempel Quranen? 

Alle disse 'mytene' og fortellingene osv. kommer jo bare ut av våre respektive kulturelle ståsteder men det som er viktig er hvordan man behandler andre, hvorvidt man har respekt og kjærlighet for sine brødre og søstre og hvorvidt man manifesterer Guds kraft i verden.... eller?

Kjenner for mange Gambere som check for Allah Selassie I til å tro at det bare er en  vei.  Every man has his way...  og i mine øyne er det akkurat det som er så positiv i Rastabevegelsen-  ingenting er satt i stein, det er ikke en tro full av dogmer og regler men en "ongoing reasoning"- som en samtale blandt mennesker som handler om Gud og kjærlighet og frihet.

Stand for something or fall for anything.
  • modernsavage

38 år, Man

Bigups:
    2

Postad 2010-06-30

jahtea, väl sakt...

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

Postad 2010-07-01 , som svar på denna kommentar

modernsavage - 2010-06-30 23:36:00

jag bad folk att resonera med mig, och han resonerar med mig, jag är tacksam.

Okej, nu fattar jag :)

http://www.youtube.com/watch?v=3TEbk-nK62U
  • 42 år, Man, Malmö

Bigups:
    18

"Vi" har nog inte så mycket mer att ge än dig här. Lite ord utan någon större effekt eller betydelse. Med det sagt så får "open minded people" som egentligen inte alls är open minded mig att le :)

Vad jag ger är korrekt information om Rastafari rörelsen. Allt jag skrev ovan är sant och ingen här kan säga något annat om det eller visa på att det inte skulle vara så, speciellt inte någon baldhead som i grunden föraktar IandI och inte vet vad Rasta är. Med er uppnosighet och okunnighet är ni inget annat är babylon tools för IandI till ni kan komma ner och sätta er på marken, vi har ingen tid att tala till döva öron när hungriga massor väntar på frälsning. Så dont spoil för dom andra som kommer till denna tråden för vad den var menat att vara.

Ni försöker väll inte ta över lärarens roll under dom första fysiklektionerna, läraren är lärare vare sig du vill det eller inte just för att du i framtiden ska veta? Så varför denna sjö av ynglingar som utan anledning eller någon hyffs försöker smuttskasta och disrespektera IandI.?

Någon kan starta en tråd som heter open minded people där kan du förklara vad som det betyder och hur man kan bli det och varför det skulle vara bra. Det e helt för difust uttryck och du kan inte yttra det som du gör utan att skapa förvirring.

Jag tilltalar er inte i plural men talar till alla er  "U" all you därute, who the cap fit let him wear it. Det finns en chans att veta istället för att tro. Tro inte ja kommer fortsätta att svara på några påhopp och skumma tolkningar om mitt jag här.

• 42 år, Man, Malmö

Bigups:
    18

JahTea Manifest - 2010-06-30 23:50:53

Jeg har lest litt bakover i tråden og har sett så mye om Jesus.  Det er jo bra det, Jesus er ett fint forbilde for en mann, men dette med at han skal være den eneste veien til sannheten er litt fremmed for meg.  Er det virkelig ingen som tror at folk kan komme til sannheten eller til Rasta gjennom for eksempel Quranen? 

IandI deal with JAH and not religion brotherman, there is nothing beetween IandI and JAH, IandI dont find out about JAH true religion, IandI find out about JAH to go visit the highest Iself. Go see HIM with thy own eyes and not true the mirrors of deciving men. You can reach up with the help of a book but you will not make it beacuse them that hold that religion dont know the full way to JAH.

• modernsavage

38 år, Man

Bigups:
    2

Postad 2010-07-01

Butt isent that exectly what he said....?  that we should respect everyones own way to reach jah....? 

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

IstamI - 2010-07-01 01:00:12

Allt jag skrev ovan är sant och ingen här kan säga något annat om det eller visa på att det inte skulle vara så, speciellt inte någon baldhead som i grunden föraktar IandI och inte vet vad Rasta är.

Jag antar att allt du skriver är 100 % sant och...

det säger väl allt, herr IstamI. 

Är jag baldhead? Visst!

Men varför säger du att jag föraktar IandI? Vad vet du om det egentligen? Känner du mig eller? Ta det li-i-i-te lugnt tack.

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

IstamI - 2010-07-01 01:00:12

Tro inte ja kommer fortsätta att svara på några påhopp och skumma tolkningar om mitt jag här.

Försts lämnar du en väldigt obehaglig kommentar i min gästbok (skriv i din egen gästbok nästa gång du - om du nu råkar vara sååå himla rättfärdig) och sen talar du om "påhopp" och spelar offer.

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

Barzan - 2010-06-30 16:31:07

Ber-I-Jah - 2010-06-29 19:42:31

Muciel_reggae - 2010-06-27 20:14:48

Det enda riktiga sambandet mellan etiopier och dessa såkallade israeliter - eller judar, som är det folk som erkänts som dessa  - är att de har samma gud.

Sambandet är alltså inte etniskt.

"Dessa såkallade israeliter" lät spännande :) Vad innebär det att man "har samma gud" då? Vad betyder det i praktiken?

Enkelt, dem tror inte på samma Gud.

Det som är enkelt för dig är väldigt svårt för mig måste jag erkänna.

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

IstamI - 2010-06-30 12:06:29

Oj här blev det nog lite fel va? En Arabisk plats för Gamla testamentet? Nejnej Ethiopien är inte Arabiskt.. Sudan är inte Arabiskt osv. detta är regioner i AFRIKA.

Just i denna fråga håller jag med dig helt och hållet. Men å andra sidan så råkar både Ethiopier (inte alla men de flesta), Araber och även Judar (semter) ha en hel del gemensamt :)

Du snackar om Afrika hit och Afrika dit men du glömmer en väldigt viktig sak - Afrika slutar inte där den vite mannen vill att Afrika ska sluta:

• JahTea

43 år, Man

Bigups:
    18

IstamI - 2010-07-01 01:12:24

IandI deal with JAH and not religion brotherman, there is nothing beetween IandI and JAH, IandI dont find out about JAH true religion, IandI find out about JAH to go visit the highest Iself. Go see HIM with thy own eyes and not true the mirrors of deciving men. You can reach up with the help of a book but you will not make it beacuse them that hold that religion dont know the full way to JAH.

I don't really get it.  Are you saying we are all islands who must find our own way to JAH without help from our bredrin and sistren (and our enemies for that matter)?  And who are the people who wrote the bible, the quran and other holy books other than bredrin who have lived before us and managed to pass their message on to future generations?

I don't agree.  Every man has his way, yes, but we don't find it in isolation.  Among other things that's what this conversation is about.

I can't get with this tendency so many have of agreeing only with themselves and using their religion or their faith as a way of judging people or as a stick to beat them with. (Not that I am saying this is your sin, just that I pray the Rasta movement manages to stay far from this catholic idea of having to officially proclaim any and every point of dogma and every believer having to accept each of these articles of faith in order to be a part of the movement.  Our strength is in our differences as well as in our unity- these are not mutually exclusive)

Stand for something or fall for anything.
  • Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

JahTea Manifest - 2010-07-01 06:58:21

IstamI - 2010-07-01 01:12:24

I don't really get it.  Are you saying we are all islands who must find our own way to JAH without help from our bredrin and sistren (and our enemies for that matter)?  And who are the people who wrote the bible, the quran and other holy books other than bredrin who have lived before us and managed to pass their message on to future generations?

I don't agree.  Every man has his way, yes, but we don't find it in isolation.  Among other things that's what this conversation is about.

I can't get with this tendency so many have of agreeing only with themselves and using their religion or their faith as a way of judging people or as a stick to beat them with. (Not that I am saying this is your sin, just that I pray the Rasta movement manages to stay far from this catholic idea of having to officially proclaim any and every point of dogma and every believer having to accept each of these articles of faith in order to be a part of the movement.  Our strength is in our differences as well as in our unity- these are not mutually exclusive)

Words of Wisdom. Pure & Clean. Nuff Respect. Maximum Respect. Straight From The Heart.

Thanks for being with us.

I really think more people shoud read this post written by JahTea.

Roman/Jah Zohar Records

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

Muciel_reggae - 2010-06-27 20:14:48

Sambandet är alltså inte etniskt.

Jag kan avslöja en hemsk hemlighet för dig: det finns ett klart och tydligt etniskt samband mellan alla människor som befolkat/befolkar denna jord. Alla människor är bröder och systrar, även de som vägrar inse det. Vi har exakt samma Fader, samma Gud som jag tyvärr inte tror på. Jag behöver inte tro på Gud. Jag tror inte att Han finns. Jag vet att Han finns. Sen vet jag inte allt om Honom men det är en annan femma.

"I can only show you the door. You're the one that has to walk through it."

Vi måste visa varandra de där dörrarna, vi måste peka på dem. Peka mot dem... Vad vi är eller tror på spelar egentligen ingen roll.

• Celia Blanco

39 år, Kvinna, Madrid

Bigups:
    67

Postad 2010-07-01

Our strength is in our differences as well as in our unity- these are not mutually exclusive

• PelleBanton
    Bigups:
    8

Svar till Джа Зоар:

Mannen du om någon borde inte snacka om obehagliga kommentarer...
    Shit.. det är bara att läsa i "Demonstrera mot Israel"-tråden eller varför inte i Dadeljos
    gästbok där du själv lämnar obehagliga kommentarer.

Du sitter först där i din lilla håla och spyr skit över folkgrupper och personer sen helt plötsligt ska du vara den där fina killen som pratar om fred och enighet mellan varandra..

Roman: Du har verkligen en obehaglig personlighet.
    Fyah på dig!
    Jah Zohar Records... vilket jävla skämt...

Roots
  • PelleBanton
    Bigups:
    8

ROMAN:

Mannen du om någon borde inte snacka om obehagliga kommentarer...
    Shit.. det är bara att läsa i "Demonstrera mot Israel"-tråden eller varför inte i Dadeljos
    gästbok där du själv lämnar obehagliga kommentarer.

Du sitter först där i din lilla håla och spyr skit över folkgrupper och personer sen helt plötsligt ska du vara den där fina killen som pratar om fred och enighet mellan varandra..

Roman: Du har verkligen en obehaglig personlighet.
    Fyah på dig!
    Jah Zohar Records... vilket jävla skämt...

Roots
  • .M
    .M

34 år, Man

Bigups:
    12

Svar till IstamI:

Du är väl medveten om att det finns lika övertygade människor med andra synvinklar som mår minst lika bra som du? Har minst lika goda syften och tankar bara att dom går andra vägar. Vad är det du har problem med i det? Det är när människor blir så hårt frälsta som dig som religioner och tro börjar bli farligt..

Jag undrar vem det är som är uppnosig egentligen.. Läs din egen text och fundera på det.

Det är lite där det krockar.. På lärarbiten. Jag har en egen tanke och filosofi om hur saker och ting ser ut och den får varken några papper med gammal text på eller någon lärare mig att tänka annorlunda om. Speciellt inte när det är ett faktum att man kan intala sig något en längre tid som blir till sanning.. Man tillomed "ser" sanningen och yes I, det har vi fått bevisat för oss.

Jaså så open minded är difust, jag trodde det var mer tydligt än något annat om jag ska vara ärlig. Det känns nog som att du väljer att se det som difust för att det inte passar dina låsta riktlinjer. Can't help you with that one..

Om du inte kan stå upp och argumentera för din sak så gör du nog bäst i att inte skriva alls. Det kan hända att någon vill svara dig som inte håller med... Trots att det är en tråd om rastafari.

• zion1
    Bigups:
    13

Postad 2010-07-01

Herre min ge! Finns en enkel syn att hålla sig till.

Till alla troende, muslimer, kristna, judar m.m.....

THERE IS NO GOD BUT GOD! Och ta inte bibeln bokstavligt. Gud har aldrig skrivit nån bok och gud har ingen son, aldrig haft, kommer aldrig få, helt omöjligt, vi är alla guds barn och Jesus var en profet! 

• zion1
    Bigups:
    13

Postad 2010-07-01

Herre min ge! Finns en enkel syn att hålla sig till.

Till alla troende, muslimer, kristna, judar m.m.....

THERE IS NO GOD BUT GOD! Och ta inte bibeln bokstavligt. Gud har aldrig skrivit nån bok och gud har ingen son, aldrig haft, kommer aldrig få, helt omöjligt, vi är alla guds barn och Jesus var en profet! 

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera