Stäng Login avstängt

Blandat - Rastafarianism i Sverige

Av:
dadeljos
Postad:
2008-11-04
Bigups:
5
Läst:
33813
  • dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2008-11-04

Jag har kommit att intressera mig av rastafarianismen och dess utbredning i Sverige, och kanske här på skawars känns det jäkligt relevant. Mången man och kvinna skriver saker som Jah Bless, Blessings etc, men verkar inte vara troende rastafaris själva. Så hur ser det ut? Vilka av er kan kalla er rastafaris och hur resonerar ni som gör det? Detta är bara av rent intresse!

• dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2008-11-04

Kom på att det kunde misstolkas en aning, jag har inte kommit att intressera mig av rastafarianismen individuellt religiöst, att jag tror på gud, eller vad jag tror på är relevant... sådär ja.

• dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2008-11-04

haha. irrelevant vill säga... nu får jag skärpa mig

• Tuff Ryder

35 år, Man, Stockholm

Bigups:
    67

Postad 2008-11-04

Jag är definitivt inte rasta men jag kan slänga ur mig ett bless då och då. Jag ser det inte som ett ord patenterat av rasta och jag lägger inte nåt religiöst i det egentligen utan mer som en uppdaterad variant av ha det bra eller nåt åt det hållet.

//BT

check it out! www.garabedian.blogspot.com
  • dadeljos

28 år, Man, Malmö

Bigups:
    96

Postad 2008-11-04

aight, det kan jag fatta!

• äh
    äh

34 år, Man

Bigups:
    55

Postad 2008-11-04

rastafarianism?

äh
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2008-11-04

Det finns inga rastas i Sverige, och det gör det egentligen inte någon annanstans heller. Ingen är rasta förutom Ras Tafari själv, och han var en följare till Kristus, precis som alla andra också borde vara. Det är mitt synsätt.

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • LEVI

41 år, Man, Västra frölunda

Bigups:
    23

Postad 2008-11-04

Jasså? Inga Rastas i sverige. Sist jag tittade i spegeln så såg jag en rasta. Jag är kristen och rasta. Jag följer Ras Tafaris läror.

Long live our beloved Prophet Gad!
  • äh
    äh

34 år, Man

Bigups:
    55

Postad 2008-11-04 , som svar på denna kommentar

Svar till Mosiah I:

så det finns inga buddhister utom buddah heller?

äh
  • Roachclip

33 år, Man, Stockholm

Bigups:
    76

CoX83 - 2008-11-04 18:39:51

Svar till Mosiah I:

så det finns inga buddhister utom buddah heller?

hahahahaha

www.rebelmusic.se
  • Mosiah

35 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Svar till CoX83:

Jag tror den du nämner ville ha följare, medans Selassie tydligt angav vem som borde följas i hans ställe. Haile Selassie var själv den ende rastamannen jag känner till, liksom kung David ensam var vem han var. Det är sedan mina personliga tankar att de var samma karaktär - Selassie är kung Davids likhet. Och eftersom psalm 110 låter oss veta att Herren sagt till kung Davids herre att han ska lägga hans fiender under honom, så finns det alltså någon (Yahshua HaMoshiach) som står över David/Selassie och som borde följas istället.

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Barzan

28 år, Man, Västerås

Bigups:
    6

Postad 2008-11-06

monoteismen ? ........ inte i rasta eller treenighets troende kristna.

Shalom, Salaam
  • Stay Hungry

44 år, Man, Helsingborg

Bigups:
    20

Postad 2008-11-06

jag diggar ju den där jesus kristus mycket, smart snubbe. men kan inte kalla mej kristen. kristendomen kanske må vara förljugen, syftar på alla hemskheter som hänt i kristendomens namn genom historian. skulle kalla mej frilansande rasta om man nu får det.

• Smalltownboy

44 år, Man

Bigups:
    101

Postad 2008-11-06 , som svar på denna kommentar

Ras I Way - 2008-11-04 17:32:30

Jasså? Inga Rastas i sverige. Sist jag tittade i spegeln så såg jag en rasta. Jag är kristen och rasta. Jag följer Ras Tafaris läror.

Var kan man ta del av "Ras Tafaris läror" fins det nån bok eller nåt sånt ? ^^)

vive la difference
  • Soremac

34 år, Man, Stenungsund

Bigups:
    32

Postad 2008-11-06

Smalltownboy: Där har du en del av hans tal http://www.rastafarispeaks.com/Selassie/

• Viktorious

35 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2008-11-06

Vad tyckte Haile Selassie om rasta-religionen? Jag menar det var ju ingenting han kom på själv.

http://www.soundcloud.com/viktorious-sound
  • MB
    MB

42 år, Man, Johanneshov

Bigups:
    43

Postad 2008-11-06

Han tordes väl tycka det är ok iome Shashemene...el?

• Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

kikkoman - 2008-11-06 20:24:50 Han tordes väl tycka det är ok iome Shashemene...el?

Haile Selassie skänkte landet i Shashamane 1948 till Ethiopian World Federation som tack för deras stöd under kriget mot Italien. Syftet var att erbjuda slavättlingar i Karibien och Amerika en möjlighet att bosätta sig i Afrika. Ursprungligen hade Ethiopian World Federation och landet i Shashamane inget med Rasta att göra. Under sextiotalet fick dock rastas stort inflytande i flera lokalavdelningar till EWF, främst på Jamaica.

Vernon Carrington, ”Prophet Gad”, hade bakgrund i EWF’s lokalavdelning i Kingston. Rasta-organisationen ”Twelve Tribes of Israel” är en utbrytning från just denna lokalavdelning och gör genom sitt ursprung i EWF anspråk på landet i Shashamane.

Haile Selassie hade kontakt med rastas två gånger. Första gången genom ett par rasta-representanater i en jamaicansk delegation till Etiopien 1961 och dels under hans besök på Jamaica 1966.

whosoever believeth in him should not perish
  • MB
    MB

42 år, Man, Johanneshov

Bigups:
    43

Svar till Gäbr: jag tror dock viktorious syftade mer på selassies egna tankar,reflektioner & allmänna syn på rasta & inte oficiella statsbesök...

• Gäbr

43 år, Man, Stockholm

Bigups:
    3

Svar till Kikkoman:

Kommentaren var till dig, Kikkoman. Som svar till Viktorious kan jag säga att Haile Selassie aldrig utalade sig om vad han tyckte om rastafarirörelsen. Det enda kommentar som finns av Selassie om rastas är "Is it from the Rastafari Brethren?" i samband med överlämnandet av gåvor när den jamaicanska delegationen besökte Afrika 1961.

whosoever believeth in him should not perish

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera