Stäng Login avstängt

Ska - Ska med toast??

Av:
Torbjörn/P-Danjelsa
Postad:
2009-08-26
Bigups:
0
Läst:
1124

Taggar: Ska toast Count Matchuki Lord sir comic Baba Brooks LudgoPelle

• Torbjörn/P-Danjelsa

Östersund

Bigups:
    82

Postad 2009-08-26

Kan nån tipsa mig om tidiga Skalåtar med toast (eller andra munskapade ljudeffekter ."One eyed giant"s introprat ska vara framfört av Baba Brooks men vem är det som peppsar genom låten(och många andra skainstrumentaler)?Kan det va Count Machuki? Har läst att första inspelade toasten är Lord Sir Comics "Skaing West" men skulle va kul att höra nån tidigare skaåt med t.e.x Machuki.

Nån 60-talsexpert som kan hjälpa mig

Nu blire hippa
  • Pricken

20 år, Man, Malmö

Bigups:
    43

Postad 2009-08-26

Oh, detta har jag också undrat om, tack för tråden. 

tyvärr vet jag inte men jag blir glad om nån svarar :)

KingPrick.inc.se || I have a femsträngad LTD
  • Prince Horror

30 år, Man, Hässelby

Bigups:
    30

Postad 2009-08-27

One Eyed Giant är med Count Machuki, både introt och resten. Skaing West är inspelad 67 och är en ovanligt sen ska-låt, finns betydligt tidigare låtar med toasting än så. 

Ska-låtar med "peps" (chickit-chickit-chickit-ljudet) finns det många av, men bra exempel är väl Linger On med Prince Buster, El Cid med King Sporty & Roland Alphonso, och för tidig toasting lyssna på Sir Lord Comics rim och ramsor på Baba Brooks Alcatraz.

Bangarang Hi-Fi - old school champions
  • Trixydubclub

36 år, Bagarmossen

Bigups:
    6

Postad 2009-08-27

Torbjörn:

King Sitt är cool, om du inte redan hört den så kolla Fire Corner,

annars finns ju Dennis Alapone också, och skivan dubble barrel med Dave & Ansel Collins,

Vissa av Scottys grejer är också coola

Hoppas du hittat något,

förresten...Goffa har blivit den ultimata godnattskivan när jag lägger min ettochetthalvtåring...Han tokälskar den och dansar sej trött för att sen somna,

Big up!

Det var inte bättre förr, det blir bättre
  • Prince Horror

30 år, Man, Hässelby

Bigups:
    30

Postad 2009-08-27

Men varken King Stitt, Dave Barker, Dennis Alcapone eller Scotty spelade in under ska-eran. King Stitt var en av dom första deejaysarna men spelade inte in något förens 68 åt Clancy Eccles. Stor skillnad mellan tidig reggae och ska.

• Torbjörn/P-Danjelsa

Östersund

Bigups:
    82

Postad 2009-08-27

Tackar för alla svar.

Alcatraz (med Count Machuki har jag läst,har ej låten) är  också ganska sen i skasammanhang inspelad 1966 så vilka tidigare Skalåtar med toast kan man hitta(om man inte räknar "peps" som toast).El cid hittar jag inte på mina vanliga lagliga sidor.

Trxydubclug,Kul att pöjken gillar "Goffa".Du kan ju hoppa över låt nr 11 så han inte råkar sjunga refrängtexten på dagisinskolningen.

Nu blire hippa
  • Prince Horror

30 år, Man, Hässelby

Bigups:
    30

Postad 2009-08-27

El Cid finns med på någon av Top Sounds-samlingarna (tror det är sex stycken allt som allt), med Skatalites-låtar producerade av Justin Yap för hans Top Deck-label. Lätta att hitta. King Sporty börjar låten med "El Cid! That's me, king of the sword, buenos días señor!". King Sporty är annars mest känd för att han skrev Buffalo Soldier åt Bobban och är gift med soulsångerskan Betty Wright.

Alcatraz finns på Trojan Ska Rarities boxen.

Checka in King Sporty, Sir Lord Comic, Count Machucki och sök vidare på det spåret för att hitta mer. Oftast är det inte mer än peps och ett introsnack i början, men tidigare än så går inte att hitta.

• soulrebel

43 år, Man, Malmö

Bigups:
    44

Postad 2009-09-01

Det finns låtar inspelade på ska-rytmer i efterhand, tex Power Version med Dennis Alcapone (på rytmen från Clarendonians - You Can't Be Happy) från 1972.

What a controversy
  • Prince Horror

30 år, Man, Hässelby

Bigups:
    30

Postad 2009-09-02

Bra poäng. Sen finns det ju ett helt album med King Stitt, Dancehall '63, där han går loss på gamla skalåtar och rhytm & blues. Inspelad på 80-talet men sådär lär det ju ha låtit när The Ugly One höll i spakarna.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera