Stäng Login avstängt

Reggae - HJÄLP! DEBATT! ÄKTA/OÄKTA

Av:
ovetande
Postad:
2013-10-21
Bigups:
0
Läst:
6889

Taggar: reggae debatt cred frågor kultur

• ovetande

25 år, Kvinna

Bigups:
    1

Postad 2013-10-21

Hallå! Jag skulle vilja be er alla om en tjänst, jag gör ett arbete om reggaekulturen i Sverige. Ska tillsammans med min grupp göra en kulturanalys. Skulle uppskatta otroligt mycket om ni vill svara på några ("dumma/korkade") frågor för att hjälpa mig få en inblick i kulturen. :)

Är det något som anses rätt/fel, äkta/oäkta inom kulturen? I så fall vad?

Ska man vara på något speciellt sätt för att få "status" inom genren? (Ska band/artister se ut, vara, röra sig eller tycka något för att skapa "cred" bland fansen) 

• cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2013-10-22

Är det så himla svårt att göra sin egen forskning?

babylon forever!
  • belly

36 år, Man, Malmö

Bigups:
    19

Postad 2013-10-23

Eftersom reggaescenen i Sverige och Europa till viss del skiljer sig från Jamaica är det olika saker som gäller. Krav på autencitet varierar stort inom olika delar av scenen. Det finns ingen samlad bild av hur den svenska scenen ser ut skulle jag vilja säga. 

Some boy play the carbon copy
  • ElakeJuanCato

49 år, Man, Cadiz

Bigups:
    7

Postad 2013-10-29

Svenka reggae-scenen funkar inte som hiphop/rnb/rock -scenerna. Man kan inte lura lyssnarna med ytlig låtsas-cred.

Det märks ganska väl vem som menar allvar med sin musik och vem som är wannabe. Antingen är man på riktigt eller så är man det inte. 

• Rocker Johnny

34 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2013-10-30

Folk har nog olika syn på detta ämnet.

Men jag tycker rätt = upplyftande, inte anklagande. Kärlek ska det vara. 

Och gärna praises to the most I

Att hålla majja fanan högt tycker jag är onödigt för om det hamnar i fokus försvinner dem viktiga poängerna. Var man/kvinna är fri att göra vad dem vill men plz koka inte ner det till att fan va rebell jag är som röker brass.

https://soundcloud.com/rocker-johnny
  • Rootad

32 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2013-10-30

Vad jag förstått så har människor med rasistiska åsikter börjat använda sig mer och mer av reggaemusiken för att få ut sina budskap. Så var det ju tidigare med punken också. Dessa två genrer har traditionellt varit mera samhällskritiska och förespråkat gemenskap samt kanske haft en tendens att dra sig mer åt vänster ur politisk synvinkel (rätta mig om jag har fel). Men som någon nämnde i en tidigare tråd så är ju musiken bara sättet att använda sig av instrumenten (takt osv.). Med det sagt så föredrar jag de artister som fokuserar på kärlek och oneness framför homohat och rasism, men allt är ju tillåtet och tyckandet är subjektivt.

...
  • Joakim Romantic

34 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2013-10-30

Jag tror att man försöker definiera reggae lite för mycket inom lite för snäva ramar. Själva konceptet om äkta och oäkta är något som kommer mer från hiphopvärlden. Jag kommer ihåg när jag var tonåring kring mitten av 90-talet då var det extremt mycket snack om vad som var äkta och inte inom hiphopen. Men det har aldrig riktigt varit fallet inom reggae även om jag förstår att det gärna är något som följer med eftersom många reggaelyssnare kommit till musik från att först ha lyssnat på hiphop.

Men om jag ska försöka ge något godtyckligt svar så är väl äkta när folk utövar sin uppskattning för musiken (sjunga, producera, spela, lyssna, DJ:a etc) utefter vad de själva gillar och det blir oäkta så fort saker görs för att fylla någon annans tanke om vad som är bra istället för att se till sitt egna nöje.

Vissa tycker att slack reggae är förjävligt, andra tycker att rastakulturen inom reggae är mossig och en tredje tycker att båda två är ointressanta av en eller annan anledning. Det blir liksom irrelevant när genren är så otroligt bred. Personligen har jag alltid varit allergisk om de "definitiva sanningar" eller tanken om de "objektiva värden" musiken ska innehålla. Av många ett folk, på samma sätt med musiken.

http://www.newromantic.blogg.se
  • Rastaman872

47 år, Man, Stockholm

Bigups:
    72

Postad 2013-11-03

Jag tycker Jocke ger ett väldigt bra svar, skillnaden mellan hiphop och reggae är just att reggaen är så otroligt mycket bredare med en massa subgenres. Allt snack om äkta/wannabi blir egentligen bara patetiskt då man själv tar på sig en ägar-roll av genren som man inte har rätt till. Det man kan göra är ju att tycka till om vad man tycker är bra eller dåligt, men det är absolut inte samma sak som äkta/oäkta

Reggaeology sound
  • Rocker Johnny

34 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2013-11-08 , som svar på denna kommentar

Gorgonen - 2013-10-30 18:45:57

Jag tror att man försöker definiera reggae lite för mycket inom lite för snäva ramar. Själva konceptet om äkta och oäkta är något som kommer mer från hiphopvärlden. Jag kommer ihåg när jag var tonåring kring mitten av 90-talet då var det extremt mycket snack om vad som var äkta och inte inom hiphopen. Men det har aldrig riktigt varit fallet inom reggae även om jag förstår att det gärna är något som följer med eftersom många reggaelyssnare kommit till musik från att först ha lyssnat på hiphop.

Men om jag ska försöka ge något godtyckligt svar så är väl äkta när folk utövar sin uppskattning för musiken (sjunga, producera, spela, lyssna, DJ:a etc) utefter vad de själva gillar och det blir oäkta så fort saker görs för att fylla någon annans tanke om vad som är bra istället för att se till sitt egna nöje.

Vissa tycker att slack reggae är förjävligt, andra tycker att rastakulturen inom reggae är mossig och en tredje tycker att båda två är ointressanta av en eller annan anledning. Det blir liksom irrelevant när genren är så otroligt bred. Personligen har jag alltid varit allergisk om de "definitiva sanningar" eller tanken om de "objektiva värden" musiken ska innehålla. Av många ett folk, på samma sätt med musiken.

Håller inte alls med. vad som är oäkta och äkta har varit ett ämne som tagits upp många gånger redan innan hiphop kulturen satte igång. Bland annat då under reggaens guldår på 70-talet. Hiphop genren hämtar också till stor del influenser från reggae eller gorde i början, så kanske även denna "debatt" om äkta och oäkta.

http://www.youtube.com/watch?v=tzF8AFBfXCc (finns en bättre version men hittade inte på tuben)

http://www.youtube.com/watch?v=K5aooEhnzOs

Sen personligen tycker jag idet är konstigt att säga att man är mer rasta/reggae/ital/ren än någon annan. Eller har mer rätt till genren. Jag menar bara att det startade långt innan hiphop kulturen.

https://soundcloud.com/rocker-johnny
  • Joakim Romantic

34 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2013-11-08

Jag tror du blandar ihop begreppen lite faktiskt. Att vara rättrogen rasta är inte samma sak som att vara »äkta« inom reggae såvida du inte gör en likställning mellan rastafari och reggaemusik (som av uppenbara anledningar är väldigt fel). Låtarna du länkar talar ju om att folk hoppar på en religion/livsfilosofi i hopp om att boosta deras karriär. Även om rasta är ständigt återkommande inom musiken så har den faktiskt inget att säga till om hur kulturen bör vara.

Reggae är musik per definition, rasta är inte reggae per definition.

• cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2013-11-11

Snackar ni inte lite väl mycket nu?

Det är klart att debatten om äkta och oäkta finns inom reggae. Den finns i alla subkulturer, och subkulturer går ju ut på att "vi" inte är som "dem" eftersom "vi" är bättre än "dem" (hur är dock oftast osagt). Jag minns exempelvis hur Partillo och nån annan satt och ondgjorde sig i P3 över Markoolio och "reggae på sommaren". Helt patetiskt var det.

Sen att reggae skulle vara annorlunda än någon annan musikstil/subkultur. "Cred" inom subkulturer handlar om att konsumera "rätt" saker. Just konsumtionen är helt central för att skaffa sig cred (läs Hebdige). Den som konsumerar "fel" saker eller för lite saker är helt enkelt inte "true to the game".

Är reggae verkligen bredare än hiphop? Handlar det här inte bara om att du kan mer om reggae och därför så tycker du att det är så? Jag tror det, eftersom den här typen av uttalanden är så typiska. Det är ju bara att jämföra med han över dig som säger att det inte går att komma någonstans med "fejk-cred" (vad nu det är?) inom reggae. Kolla bara på Kapten Röd och hans hiphop-reggae. Vad har han visat upp för cred egentligen? Han dök upp och släppte två (2!) plattor och försvann sen lika snabbt. Upp som en rökpelare och ner som en haschfimp.

babylon forever!
  • Joakim Romantic

34 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2013-11-11

Jag har aldrig påstått att reggae skulle vara annorlunda som musikstil än någon annan musikstil/subkultur.

Jag har förvisso läst utdrag ur Hebdiges subkultur-bok (minns inte hela namnet men jag antar att det är hans stora verk ... tog upp saker som skinheads osv) som en del av en KTH-kurs vid namn teknik mellan media och kultur (använde mig av den för en rapport av där jag resonerade kring varför reggaelyssnare använder vissa musikformat framför andra). Men skillnaden (som även Hebdige påpekar) är att definitionerna av äkta och oäkta blir mer märkbar ju mer nischad subkulturen blir. Här talar vi om reggae som kultur och så länge det inte inriktar sig på de nischade subkulturerna inom genren så är debatten om äkta/oäkta ganska irrelevant då det inte finns en övergripande tanke om äkta/oäkta. Försök få bashment-kulturen att enas med rootspubliken att enas med lovers-scenen att enas med ska/rocksteady-fantasterna att enas med etc etc.

Att reggae skulle vara bredare än hiphop är ju f.ö. inget jag saft. Det är ju en tolkning du lagt på mina ord. Jag talar om musikens bredd för att påvisa just det jag nämner ovan att det är svårt/omöjligt att ge en enhetlig beskrivning av genrens värderingar om man ska ta till hänseende av hur olika musiken uttrycks. Just hiphop och reggae är väl de två genrer jag känner mig mest bekväm med då jag känner mig minst lika bekväm med båda så jag tror verkligen inte att det skulle ha att göra med att jag skulle kunna mindre om hiphop och därmed inte kunna se genrens bredd och olika uttryck. Och om du själv känner dig kunnig inom båda genrerna så bör det inte vara så svårt att inse att hiphop-artister i väldigt bred utsträckning har definierat sin kultur som äkta eller inte medan det inom reggae lyser med sin frånvaro bland artisterna (jag har inte ens inom clash-sammanhang hört sounds försöka förkasta andra sound som inte "äkta" reggae -- snarare har det skett snoppmätning genom att förkasta deras lådor och kalla dem för tinpan sound eller liknande). Är det då långsökt att anse att det finns en kultur inom hiphop där definitioner av äkta/oäkta ständigt är närvarande och att den inte går att jämföra med hiphopens sätt att ta sig an det?

• Rootad

32 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2013-11-11

"Some people still searching for this truth here, with this reggae music you know [...] and the only purpose it serve is to tell the people about Rastafari". Direktcitat av en man som ju har betytt en del för genren, nämligen Bob Marley. Vet inte om hans åsikt har någon betydelse... men kanske kan vara intessant för ditt arbete med kulturanalysen.

www.youtube.com/watch

...
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2013-11-11

Romantikern:

Hebdige bok heter Subculture: The Meaning of Style.

Vad snackar du om? Med din argumentation så verkar det ju inte finnas några subkulturer alls. Jag menar, försök få horrorcore-scenen att enas med crunk-lyssnarna att enas med västkusten att enas med östkusten att enas med grime-scenen... Fast du kanske menar att det går?

Och vad är det som menas med "tinpan sound" då? Är du helt säker på att det inte är kopplat till "realness"? Kom ihåg att "äkthet" handlar om att konsumera rätt. Alla anklagelser om att inte göra rätt, spela rätt eller vara rätt handlar direkt om hur äkta du är. Om nu äkthet inte spelar någon roll, hur kommer det sig i så fall att det kom negativa reaktioner på Snoop Doggs omvandling till Snoop Lion? Varför sitter Partillo i radio och förargar sig över Markoolio? Varför blir jag hånad här (bl a av dig) när jag söker folk som gillar reggae men som inte är sådär fruktansvärt stereotypa?

Du har ju till och med blivit emotsagd av självaste Bob Marley (se Rootads inlägg), husguden hos alla som avslutat A-kursen i reggae.

babylon forever!
  • Joakim Romantic

34 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2013-11-11

Nej det har jag verkligen inte påstått. Finns massvis med subkulturer. Jag anser dock att reggae är inte en subkultur. Det är en musikgenre med subgenrer som i sin tur har/är subkulturer. Därmed blir det irrelevant att snacka om vad som är äkta/oäkta inom reggae såvida det inte blir en mer specifik avgränsning inom reggae. Det bör väl inte vara så svårt att förstå?

Och om Partillo har tankar om äkthet så får det stå för honom men han kan väl omöjligtvis vara en person som sätter agendan för hela musikgenren? Förstår inte ditt resonemang där faktiskt. Två gånger ha det nämnts som att det vore ett argument med tyngd?

Det är klart att det finns åsikter av musikfans om att andra gör rätt/fel. Jag är själv skyldig till detta men det är ett kardinalfel att likställa detta med några inneboende värderingar inom musiken som helhet. Diskussionen blir relevant först när klara avgränsningar görs (en sorts musikalisk etnografi). För reggae konsumeras olika beroende på tidsperiod, folkgrupp och geografi.

Och ja. Jag blev visst emotsagd av Bobbito. Jag vet inte om det spelar något roll eller om du ens var allvarlig med kommentaren...

• Don Emilio de la Guetto

36 år, Man

Bigups:
    26

Postad 2013-11-12

Ett Tinpan sound är ett sound som har byggt sina lådor med undermåliga material.

Även drumpan, board box med mera. Har mer att göra med kvalitet på soundet än något annat , något som  var väldigt viktigt för sounds (förr i tiden).

All respekt till Bobban, men reggae har inte "tillhört" Rastas sedan 80-talet nån gång, och även innan dess fanns det hur många baldheads, kristna m.fl. som helst inom musiken. Det är inte många som fattar att reggae och Dancehall är inte homogena musikstilar där alla måste göra samma sak, skulle faktiskt vilja påstå att det är de som gör lite sin egen grej som blir populära, kolla bara Yellowman till exempel.

Ang. äkthet är det nog högst personligt, men det är väl uppenbart för även det mest obstinata troll att Markoolios förankring till reggae inte är så värst seriös, hela hans grej är ju att vara popmusikens Stefan & Krister. Det var i och för sig asfett när han va med på "Ta det lugnt" remixen, killen har ju uppenbart humor, om än kanske inte så mycket talang.

16 inna de magazine, one inna de head.
  • cigg-haile

Man

Bigups:
    5

Postad 2013-11-13

Romantikern:

Reggae är inte en subkultur? Du är ju för skön. Vilka andra musikgenrer är i så fall subkulturer, och varför då? Är hårdrock en subkultur, t ex?

Mitt resonemang är att Partillo som en subkulturell representant bland många resonerar i termer av "äkthet". En annan som gör det är Emilio ("seriös förankring till reggae"). Det är ett argument, och såvitt jag ser har väl inte du lagt fram ett enda sådant, så kom inte hit och prata. Om du nu är en tocken däringa akademiker så lär du väl hålla dig till akademiska definitioner, eller?

Det är klart att det inte finns inneboende värderingar i musiken. Vilka värderingar skulle kunna rymmas i ett A-moll? Däremot kan ju vara så att olika personer dras till genren utifrån subkulturen, och på så sätt finns det värderingar i musiken. Därtill har ju alla musikskapare idéer om ljubild och liknande.

babylon forever!
  • Joakim Romantic

34 år, Man, Huddinge

Bigups:
    240

Postad 2013-11-13

Varför är det en så främmande tanke? En liknelse jag tänker mig är exempelvis att reggae kan likställas med Afrika (tongue in cheek) och länder/folkgrupper i Afrika är subkulturerna. Går det göra ett uttalande om afrikansk kultur eller värdegrund eller krävs det en avgränsning för att det ska ha någon relevans? Är det verkligen ett så komplicerat och orimligt koncept eller är det helt enkelt att du inte vill förstå det?

Om en musikgenre inte har ett homogent följe samt att värderingar skiljer sig enorm beroende på kontext hur kan du då ens argumentera för att musikgenren i sig själv skulle vara en subkultur? Det är ett fullkomligt logiskt självmål. Akademiska definitioner eller ej.

• Rootad

32 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2013-11-13 , som svar på denna kommentar

ovetande - 2013-10-21 19:10:41

Hallå! Jag skulle vilja be er alla om en tjänst, jag gör ett arbete om reggaekulturen i Sverige. Ska tillsammans med min grupp göra en kulturanalys. Skulle uppskatta otroligt mycket om ni vill svara på några ("dumma/korkade") frågor för att hjälpa mig få en inblick i kulturen. :)

Är det något som anses rätt/fel, äkta/oäkta inom kulturen? I så fall vad?

Ska man vara på något speciellt sätt för att få "status" inom genren? (Ska band/artister se ut, vara, röra sig eller tycka något för att skapa "cred" bland fansen) 

Som du kanske ser av diskussionen så svarar inte alla reggaeälskare i kör "JA!" på frågor som "ska man ha dreads för att få cred inom reggaekulturen". Det handlar väl mer om en stereotyp, men som vissa säkert anser vara en viktig del i det hela? Vad vet jag...

Debatten vrids och vänds och snurrar till sig nu på en väldigt detaljerad nivå (Asperger. OBS! ingen diss!). Men det känns lite som att lyssna på Fridolin vs. Lööf i en miljödebatt på TV där båda kan ha rätt samtidigt som båda har fel...

Musik är ju väldigt personligt, precis som åsikter och jag tror inte du kan få något jättebra svar på dina frågor. Men du kan säkert få ut statistik som visar att den största delen reggaefans tycker att dreads hör till kuluren... eller tvärtom. Föreslår att du gör enkäter med lite frågor och hittar ett bra forum (t ex Skawars) för att sända ut till alla att svara på. Då lär du kunna få en generell bild i alla fall.

Personligen så är innehållet i texterna viktigt för mig, då jag ser musiken som ett verktyg för att nå ut till människor, samt som en ventil för att vardagen ska kännas mera dräglig vissa stunder av mindre sinnesfrid. Jag ger mycket cred till artister som har något vettigt att säga. Kanske därför Bob Marley alltid finns kvar för mig som no. 1 (även om han bara tillhör "A-kursen"). En väldigt hårddragen parallell och kanske inte den bästa, men låt oss ändå jämföra Hitler med Martin Luther King. Hitlers talarteknik kanske överträffade Kings, men King vann på innehållet. Egentligen också subjektivt, är du nazist så föredrar du säkert Hitlers ord. Men ställer du frågan på en reggaekonsert så tror jag de flesta skulle ge mer cred till King. Tack och lov för det!

...
  • soulrebel

44 år, Man, Malmö

Bigups:
    44

Postad 2013-11-13

Äkta/oäkta känns generellt som någonting som definieras utifrån. Begrepp som folk utanför kulturens kärna använder för att slå varandra på fingrarna beträffande vem som har bäst koll. Eller, då det bildas en under/sub-genre inom musiken av puritaner, något som ju skett både inom hiphop och reggae, men även här till stor del utifrån.

Mycket av det som pratas om här beror på vad man har för perspektiv. För en Jamaican är reggae & dancehall mainstreammusik. Om man har ett Europeiskt perspektiv kanske kulturen framstår som en subkultur, men som Joakim säger så stämmer det faktiskt inte. Sanningen är snarare att vi, utanför den Jamaicanska diasporan, använder reggae som en subkultur. Och det är därför som många av de här missförstånden uppstår. Man tar sig rätten att definiera musiken utifrån hur man önskar att den var, snarare än hur den är. (Ex i denna tråden Rocker Johnny som helt utan vidare slår fast att 70-talet är reggaens "guldår", något helt subjektivt).

Här i Europa har reggae också kommit att sammanknippas med vår counterculture , och allt vad det innebär, t ex ett politiskt vänsterengagemang, något som inte reggaekulturen alls egentligen passar in i. Man väljer att ta fasta på revolutionära texter, Rastas utanförskap, hoppet om ett bättre samhälle, när detta är bara en av tusen åsikter som förs fram inom reggaen, som ju är ett helt folks musikkultur under 50 år!

Givetvis står det var och en fritt att föredra en aspekt av kulturen framför en annan, men jag blir irriterad av dem som ger sig själva ett högst oförtjänat tolkningsföreträde, och ofta också historieförfalskar, eller åtminstone sysslar med historisk "cherrypicking".

What a controversy

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera