Stäng Login avstängt

Reggae - Inspelningstips

Av:
Sig Chatta
Postad:
2012-11-26
Bigups:
2
Läst:
1915
  • Sig Chatta

28 år, Man, Eskilstuna

Bigups:
    42

Postad 2012-11-26

Go' eftermiddag.

Efterlyser lite feedback på mina hobbyinspelningar. Det finns ju en hel del kunnigt folk här som säkert kan hjälpa mig dra upp kvalitén på mina alster några snäpp.

http://soundcloud.com/drevfj-ll

Jah send mi come.
  • Viktorious

36 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-11-26

Det låter väl ok. Använder du Reason? ;)

Jag e iofs fel person att fråga för jag är inget fan av den stilen och typen av rytmer. Spelar ingen roll vem som proddat. Jag gillar mer skitigt, ruff n tuff sound

http://www.soundcloud.com/viktorious-sound
  • LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2012-11-28

Svårt att ge inspelningstips när man inte vet vad du har för setup. Vad har du för preamps, hur ser inspelningsrummet ut och hur placerar du mikrofonerna när du spelar in instrumenten? ;)

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-11-28

Du har talang och är jävligt bra på det du gör. Gillar tisdagsrytmerna. Båda. En av dem är en skön tolkning av JA klassikern... Vad var det den hette... Den andra blåsiga är också jävligt bra. Men det finns en sak som jag verkligen ogillar: den dära cheezy synthen. Varför inte använda melodica istället? Jag hör mycket såna där cheezy synthar på dina prods. Det låter inte alls bra i mina öron. Dina mixar är också väldigt platta och tråkiga. Lite snutsigare, lite dubbigare nästa gång, tack ) Om du vill så kan jag snacka med en av UKs bästa dubsnubbar. Han kan säkert mixa om dina riddims till ett rimligt pris. Jag kan också göra om vissa instrument/spår om du önskar. PMa vid intresse

[borttaget /mod]
  • Ras I Que

25 år, Man

Bigups:
    16

Postad 2012-11-28

oj vilka feta rythmer mannen! får man använda?
    gunman riddim mi adore!

big up

mkt respekt o kärlek!

ett långsamt gift i bestens buk
  • Rocker Johnny

34 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2012-11-30

Detta är riktigt bra. Bra produktion, bra melodier. Finns inget att klaga på tycker jag förutom att gå in på smak.

Producerar själv. Föredrar också mer skitigt före 80ths sound själv. Men jag är inte alls där jag vill vara än kvalitetsmässigt så visar gärna inte upp mig än. Men hade jag kunna få lika bra rena mixar som du om jag velat, hade jag ju varit jävligt glad det kan jag säga.

https://soundcloud.com/rocker-johnny
  • Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-11-30 , som svar på denna kommentar

Svar till Rocker Johnny:

Jag är intresserad av att höra dina riddims. Är de i minor key?

[borttaget /mod]
  • Hugo Den Fete

31 år, Man, Malmö

Bigups:
    51

Postad 2012-12-04

Jag gillar din orgel Ludde, vad är det för ljud/plug?

Undrar sa flundran om gäddan är en fisk
  • Rocker Johnny

34 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2012-12-04 , som svar på denna kommentar

Svar till Dodger:

Som sagt inte riktigt redo att publicera mig själv än. Jag är inte riktigt där jag vill ha mitt sound än. Så det hade liksom inte gjort mig själv rättvisa känner jag. Jag kan bättre helt enkelt :) Experimenterar fortfarande en hel del. Går ner till 50% på jobbet till våren och tänker då satsa ordentligt på att få ut ett gäng bra låtar och kommer posta det på detta forumet när det är klart.

Angående maj/minor så gillar jag inte riktigt att köra full minor. Kör hellre full major då fast blandar gärna. 

Tills dess undrar jag om någon har tips på att få ett riktigt rent fint bas ljud? Har köpt en billig bas nu, bytt strängarna till flatwounds (eller hur det stavas) och kör via DI. Tycker soundet är ok men det är lite odefinierat, mycket low end men inte så "rent". Vet inte var problemet ligger, kan va basen, kan va inspelnings sättet, eller bara mina mixar. jämför med typ king tubby låtar eller klassiska dancehall riddims från 73-76tiden är man en bit bort :(

• LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2012-12-04

Rocker Johnny:

Hur man spelar en bas är självklart riktigt viktigt och framför allt viktigast för känslan. Men en lite dyrare bas låter oftast bättre än en billig bas också såklart då det lagts en del mer pengar för att hitta bra klang och bättre mikrofoner.

För sjuttiotalsljud kan jag rekommendera modeller a la Fender Jazz Bas med flats. Vill du ha ett maffigare ljud som trycker i ansiktet så hade jag satsat på en 5-strängad aktiv bas med rounds personligen. 

En bra preamp vid inspelning av bas är ingen dum idé heller även om det givetvis kostar en del. Bra utrustning kostar ju tyvärr en del, men samtidigt finns det inte så många andra genvägar. Hade inte utrustning spelat någon roll så hade ju inte stora studios haft det bara för att. Därmed inte sagt att alla måste tycka lika. Allt är ju en smaksak för var och en.

Sedan så kan du ju exprimentera med olika kompressorer och eq:n för att komma närmare ljudet just du är ute efter.

Och att jämföra sina egna inspelningar med ljudet från en inspelning på 70-talet kommer nog mest få dig att klia dig i huvudet då du får betänka att dom hade en helt annan utrustning än vad jag förmodar att du har. T.ex. som mixerbord från den tiden som var i bra skick då, feta rullbandspelare, bra kompressorer, basstärkare m.m.

Du gör dig nog mer en tjänst att leta upp ett basljud du känner dig väldigt bekväm med än att försöka immitera andras :)

Lycka till och hoppas att det var till någon hjälp!

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • Rocker Johnny

34 år, Man, Lund

Bigups:
    2

Postad 2012-12-05

(ursäkta för att kapa tråden ska dra mig tillbaks nu)

Tack för svaret. Känslan är jag ganska nöjd med, gunget osv. Jag tror inte att spelandet i sig inte är det som är främsta hindret här. Inte för att jag är grym på att spela men att spela en ton i taget tills just den lilla biten låter bra och sen klippa och klistra funkar bra även om det är ett jävla meck. Och det är ju inte så att någon ton låter bra och en annan skit det kvittar hur jag spelar det är samma problem. Vissa frekvenser verkar vara alldeles för dominerande och gör att det inte låter bra för öronen. 

Förstår absolut att kvalitén på prylarna har betydelse. Tyvärr håller inte min ekonomi för att ta det till nästa steg än. Och man undrar ju hur mycket man måste punga ut för att få något som iaf inte låter så "boomigt" och ibland skräpigt som basen jag har nu gör. Typ var gränsen går, klarar jag mig på en 5000kr bas är det ju nice liksom. Eller om det krävs 15000kr vill ma ju veta det så slipper man lägga 20totalt., Men vill inte heller köpa en dyr bas, amp etc och sen ändå inte komma dit jag vill. Ibland kollar jag på youtube "så här spelar du reggae bas" eller någon ger tips som har sin musik ute men har inte alls det soundet jag vill ha och då vet man ju inte vad man som är viktigast. Det får mig också att tveka inför ett dyrare köp eftersom folk inte verkar veta hur man ens kommer nära det soundet jag menar eller vill åt.  var tex inne i en musik affär där jag bad snubben lyssna på en låt från typ 73 typiskt reggae sound och han sa "det där är ju en synth" ska jag köpa en bas av honom då?  

Det måste ju verkligen inte låta exakt. Men det måste gå att få nära nog. Alltså det där tunga, väldefinierade soundet. Jag är nöjd med min skank, organ, trummor helt ok. Melodica inte rocket science att få till direkt. Vocals lite effekter och en hyfsad mic så funkar det. Jag vill inte säga att det låter som en 70tals reggae låt men är ändå fullt nöjd med soundet. Men basen är långt bakom allt annat i kvalité tycker jag.

Just nu har jag en pbas billigaste jag kunde hitta. typ 1700kr =) så antar att jag får ta mig till någon musik affär och fråga om jag kan få experimentera med nån dyrare jazz bas med flatwounds och se om jag blir nöjd. För det ligger ju närmast till hands. Vill bara utesluta allt annat först. Om det är något annat viktigt man missar. 

Tack för tipsen när du säger maffigare ljud som trycker en i ansiktet. har du något ljud exempel eller något för att illustrera skillnaden i hur det kan låta? så subjektivt med sådana termer.

• LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2012-12-05

Är nog ingen fara att du "kapar" tråden. Det här är iaf en av få trådar som inte har spårat ur som många andra och alla kan nog lära sig ett och annat tips av varandra och det är väl bara bra :)

En P-bas duger mycket bra det med. Många som spelat/spelat in reggae med dom med genom tiderna. Du behöver ju inte lägga 15 papp på en bas direkt. Men att komma upp några tusenlappar kan göra skillnad då det finns en anledning att en jättebillig bas just är jättebillig. Jag skulle rekommendera dig att gå ner till en seriös handlare och i lugn och ro testa igenom ett gäng basar på en basstärkare så kan du både känna om dom är sköna att spela på och hur dom skiljer sig ljudmässigt. Ett instrument ska man inte stressa sig fram till utan känna att man är nöjd med det.

Kanske inte skulle gå till stället som säger att det är synthbas när det är elbas ;)

Jag har fått väldigt fint ljud förut med en P-bas och en di-box vid namn whirlwind som jag sedan körde in i datorn via en mellanklass-preamp. Tror di-boxen kostar ca: 700:- eller liknande. Då hade jag en mexicobyggd Fender som kanske kostade runt 4-5 papp. Men två P-basar kan även kännas olika att spela på så spela på flera för att hitta det rätta exemplaret.

Sen så kan det vara en bra idé att leka med volymerna och tonkontrollen på basen för att balansera upp ett ljud som man känner sig nöjd med. Exempelvis rulla av den bakre mikrofonen helt eller delvis.

Var du spelar med fingrarna på basen gör också skillnad. Exepelvis att spela med din högra hand en liten bit in på halsen istället för att spela vid mikrofonerna. Får ett helt annat sväng och ljudbild tycker jag.

När jag pratade om en aktiv 5-strängad så tänker jag mer på ett modernare reggaesound och du verkar ju vilja ha ett mysigt 70-talsliknande basljud och då hade jag satsat på t.ex. en jazz eller p-bas istället. Har själv en jazzbas och en aktiv 5-strängad beroende på vad för sound jag vill komma åt i respektive låt. Men med en jazz eller p så är du garanterat säker i alla lägen hursomhelst :)

Hoppas det var till mer hjälp och ställ hellre en fråga för mycket än en för lite. Alltid finns det säkert någon här på forumet som kan svara på frågor då jag vet att det är en del musiker här.

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2012-12-05

Har du mer pengar att lägga så testa en di-box som heter Sansamp Bass Driver di. Tror den går på 2600 eller liknande, men sedan jag köpte en sådan så ser jag ingen anledning att leta vidare någonsin efter en di :) Den har eq och simulation för att få rörliknande ljud. Verkligen en liten guldlåda. Kolla med din musikaffär om du kanske kan låna hem en över helgen eller liknande så har du tid att pilla i lugn och ro. Många affärer brukar kunna låna ut saker för test och om inte så kanske du kan köpa den med krav om att få lämna tillbaka den om du inte är nöjd. Hursomhelst så rekommenderar jag den starkt!

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • Viktorious

36 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-12-06

När jag vill spela in skitigt 70-tal så brukar jag ta en bas med rostig A sträng som jag köpte för 200kr. Den har ett grymt klonkigt men tungt ljud och så är den svår att stämma. För mig är det det som är charmen med 70-tals rootsen. Svängigt, Skevt och Skitigt :)

Nu har jag en preamp men då körde jag in basen i Instrument-ingången på ljudkortet och sen använder jag AMPEG pluggen som jag verkligen kan rekommendra!

Någar exempel:

soundcloud.com/viktorious-sound/viktorious-daycare-dub-2011-09

soundcloud.com/viktorious-sound/viktorious-jakob-levi-moshpit

soundcloud.com/viktorious-sound/viktorious-interview-dub-2012

• Viktorious

36 år, Man

Bigups:
    96

Postad 2012-12-06

Men Ampeg pluggen kan man spela så här t.ex

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-12-06 , som svar på denna kommentar

Svar till Rocker Johnny:

Lycka till! Ser fram emot att få höra dina prods i framtiden.

Jag spelar tyvärr inte in livebas (kan länka med ett par legendariska UK basister - PMa vid behov). Är relativt nöjd med mina riddims ändå (älskar hahaha pluginen för bas). Ett par nya demos,  omixade - ungefär så här låter jag idag:

soundcloud.com/jah-zohar-records/jahquarious-new-riddim-nov-25

soundcloud.com/jah-zohar-records/jah-zohar-gg-riddim-demo

[borttaget /mod]
  • Hugo Den Fete

31 år, Man, Malmö

Bigups:
    51

Postad 2012-12-06

Haha, han softar sönder sig med basen ju.

Riktigt fina rytmer Viktorious! Gött bas ljud, känns verkligen som den suger tag i en, får kolla in den där pluggen.

Själv kör jag också med en gammal rostig bas som jag alldrig bytt strängarna på. Rakt in i ljudkortet och faktiskt med en plug ifrån garage band som heter.Håll i er.. Deep Reggae bas! Boom! :)

https://soundcloud.com/hugo-worland/en-morgon

Undrar sa flundran om gäddan är en fisk
  • LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2012-12-06

Jag ber skawars moderator att kolla upp ip-numret på Gregory Hitler så ska jag personligen åka dit var det än är i landet och gräva ner han så ha med lite tur kommer upp tidigast i vår!! Och kollas det inte upp av ansvarig så kan ni ju lika väl lägga ner det här forumet för då bryr ju uppenbarligen inte ni er alls!

För engångs skull var jag glad att det var en seriös tråd på det här forumet, men så är det någon liten svag själ som måste förstöra allt som vanligt.

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-12-06 , som svar på denna kommentar

Lionyouths - 2012-12-06 16:43:15

Jag ber skawars moderator att kolla upp ip-numret på Gregory Hitler så ska jag personligen åka dit var det än är i landet och gräva ner han så ha med lite tur kommer upp tidigast i vår!! Och kollas det inte upp av ansvarig så kan ni ju lika väl lägga ner det här forumet för då bryr ju uppenbarligen inte ni er alls!

För engångs skull var jag glad att det var en seriös tråd på det här forumet, men så är det någon liten svag själ som måste förstöra allt som vanligt.

Koolt med en riktig soundclash på SW :) Varför inte anställa Lionyouths som MOD?

[borttaget /mod]
  • dubsweetness
    Bigups:
    19

Postad 2012-12-06

Till ämnet... Ovanligt bra tråd för SW. Jag har utforskat bassound en del. Sjysst angående sansamp och ampeg pluggen, har blivit tipsad om båda men aldrig provat, blir lite sugen igen.. 

För att hitta en bas/ton/sound som man vibar på så det gäller att testa runt en hel del själv. Har nyligen "hittat hem" m livebassound och en stor del för oss är att blenda flera olika kompressorer m olika karaktär, det ger sounded en 3d känsla som vi inte lyckats få till på annat sätt. Olika lager kan funka liknande men inte lika bra imho...

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera