Stäng Login avstängt

Reggae - Lee Perry, Max Romeo. The Congos och Beres Hammond till Sverige

Av:
Harrys Kuvert
Postad:
2012-06-25
Bigups:
2
Läst:
2962
  • Harrys Kuvert
    Bigups:
    3

Postad 2012-06-25

Jepp, Lee Perry, The Congos och Max Romeo kommer till Sverige och spelar 7/8 i Malmö, 8/8 i Göteborg och 9/8 i Stockholm. På de två sistnämnda konserterna hakar dessutom Beres Hammond på.

Läs mer: kulturbolaget.se/Artister/Reggaesplash.aspx

Onekligen en intressant godisblandning som passerar så nära Harrys Kuvert att han tänker att det vore synd och skam att missa den.

Harrys Kuvvert anser visserligen att Lee Perry oftast passerar gränsen till pajaseri i sina liveframträdanden numera, men det kan också bli riktigt habilt. Vad gäller The Congos så tycker Harry att det är dem väl unt att till sist få turnera världen och tjäna lite pengar på sin musik - men det går inte att bortse från att de är skuggor av sina forna jag. Max Romeo däremot låter förvånasvärt bra fortfarande och Beres Hammond är värd entrépengen bara han.

• zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-06-25

Bra iaktaget: Glöm Perry, Max Romeo och framförallt Beres gör detta till en av årets höjdare!!

• Tommy

Man

Bigups:
    7

Postad 2012-06-25

Har sätt dessa herrar ett par gånger de senaste två åren, då har Lee Perry och Congos levererat över förväntan. Medans Max Romeo har varit så tråkig att klockor stannat. Beres kan jag inte säga någonting om.

• RootsBwoy

47 år, Man, Sundbyberg

Bigups:
    20

Postad 2012-06-25

Sjukt mycket livereggae denna sommar måste jag säga!

En vit text i en svart låda. Så fint.
  • Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Postad 2012-06-25

Fantastiskt trevligt! 

• Jah Stiff

Man, Huddinge

Bigups:
    3

Postad 2012-06-26

Låter väldigt bra. Har för mig att jag gillade Max Romeo på URF för en massa år sedan (men jag kan minnas fel). Perry känns egentligen inte alls intressant men som gemensam nämnare mellan Congo's och Max Romeo så tänker jag inte klaga. Sedan måste jag, trots min ortodoxa surgubbe-förkärlek till roots och dub, ändå erkänna att Beres skulle vara kul att höra live. Han kan ju faktiskt sjunga.

• Rootad

31 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2012-08-03

...
  • King Chalawa

34 år, Man, Lund

Bigups:
    4

Postad 2012-08-06

Två biljetter av det billigare slaget säljes (390:-). Finns i Lund. 

king chalice in the palace
  • Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Postad 2012-08-06

Ett par frågor om spelningen i Stockholm som någon kanske kan svara på, det är nämligen ingen som svarar i KB's telefon.

• Eftersom det är en utomhuskonsert så kan det ju tänkas att man kan gå in med barn trots 18+. Någon som vet?

• Vet någon vilken tid konserten slutar. Det finns bara tidsangivelser för Malmökonserten. 

• Sherman

50 år, Man, Stockholm

Bigups:
    1

Postad 2012-08-07

Ska se konserten i Gbg imorrn, så den som kikar ikväll får gärna berätta lite om hur det var sedan. Vilka låtar spelar dom osv? Vore ju snällt!

"How're you feeling? I, I feel empty. Fockin'
  • Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Postad 2012-08-07

Ja, precis. Lite skvaller från Malmö vore fint. 

• zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-08-07

Stämmer det att Beres är endast på GBG o i STHLM? Han är ju fortfarande alltd bra, men en rapport från Max Romeo är intressant, sist jag såg han var d bra och nära fornstora tider, dock ett tag sen. Lee Perry skiter jag i, storheten där är ju mästerverken han proddat o skrivit under -60 o -70 talet, inte som artist! 

• Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Postad 2012-08-07 , som svar på denna kommentar

Svar till zion1:

Det stämmer. Beres Hammond är inte med i Göteborg. Enligt upplägget i Malmö (som finns på KB:s hemsida) så uppträder Lee Perry, Congos och Max Romeo tillsammans. De har åtminstone samma starttid. 

• Rootad

31 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2012-08-09

Ingen som har något att berätta om hur det var i gbg eller malmö?

...
  • RootsBwoy

47 år, Man, Sundbyberg

Bigups:
    20

Postad 2012-08-09 , som svar på denna kommentar

Svar till Color Blind:

Swedish Reggaesplash Stockholm City
    9/8 Münchenbryggeriet
    doors: 20.00
    Thomas Gylling : 21:15
    Beres Hammond: 22:00
    TheCongos : 23:00
    Max Romeo: 23:50
    Lee scratch Perry:00:40

Källa: Tim Maestro Badejo

En vit text i en svart låda. Så fint.
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-08-09

Takkar för den. Hoppas tiderna hålls! Då kan man ju lätt dra efter 11a, Congos är bra men sett dom nu några ggr. Dock nyfiken på Max Romeo... Nån som vet hur han var i GBG o Malmö?

• Storebror

34 år, Man, Malmö

Bigups:
    5

Postad 2012-08-10

Såg dem i Malmö. Helt okej spelning, men tyvärr hade de ju sin storhetstid för länge sedan. Såg Congos för några år sedan och då hade de bra mycket mer energi än häromdagen..

Länk till artikel i sydsvenskan :www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/recension---en-enda-lang-reggaefars1

Navigare necesse est..
  • LIONYOUTHS

41 år, Man, Malmö

Bigups:
    89

Postad 2012-08-10

Malmö:

Jah Cure:

Halvtight band och ljudteknikern fick inte det att låta bra. Jah Cure var helt okej.

Beres:

Tight band och inte heller denna ljudteknikern fick det att låta speciellt bra tyvärr. Beres var i fin form som vanligt.

Congos/Max Romeo/Lee Perry:

Alla hade samma suveräna band och en ljudtekniker som fick ljudet att låta så bra det går i den lokalen iaf. Congos var bra. Max Romeo var riktigt bra. Och Lee Perry var Lee Perry :)

LION YOUTHS MUSIC 2012
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-08-10

Ni som såg d i STHLM då, vad tycks??

Länk till artikel i sydsvenskan :www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/recension---en-enda-lang-reggaefars1 Läste precis, bra skrivet men journalisten tror jag inte riktigt är med på att av dessa legendarer är Beres den som fortfarande är "upfront", aktiv och släpper låtar som ibland är rena mästerverken, precis som då han började på -70 talet. Är lika stor idag på Jamaika som tidigare, just d gäller inte Max Romeo, Congos eller Lee Perry.. Där vet många inte ents vilka d är, men Beres släpper hela tiden nytt, spelas på radion och är med på shower o konserter..

• Color Blind

35 år, Man, Borås

Bigups:
    739

Postad 2012-08-10

Jag har sammanfattat vad jag tycker här! 

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste inläggen

Prenumerera