Stäng Login avstängt

Reggae - Sizzla

Av:
zion1
Postad:
2012-03-09
Bigups:
2
Läst:
16468
  • zion1
    Bigups:
    13

Postad 2012-03-09

Är inte Sizzla på g snart eller har jag drömt?? Ser inget i kalender, inte inställt väl?? 

• ridd

47 år, Man, Stockholm

Bigups:
    123

Postad 2012-03-09

• Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-18

Sizzla stoppad av militanta fanatiska HBT-extremister?

www.aftonbladet.se/nojesbladet/article14540992.ab

[borttaget /mod]
  • Rootad

31 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Postad 2012-03-18

Tråkigt att Sizzla inte kommer. Samtidigt har jag aldrig förstått mig på artister som känner att de måste skriva dessa typer av texter. Jag tror aldrig Bob Marley ödslade tid i den här frågan i sina texter, men jag kanske har fel?

...
  • mythic

36 år, Man, Trångsund

Bigups:
    22

Postad 2012-03-18

Nä, grejen är väl att det finns bra mycket viktigare saker att sjunga om än att hata homosexuella. Dom gräver sin egen grav genom att stå så fast vid sin tro att dom måste få det sagt hela tiden.
    Samtidigt vet jag inte om homoaktivisterna får mitt stöd genom att få mina favoritartister bojkottade, då jag skiter fan i vad dom sjunger.

Pengar till sprit ligger alltid överst.
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-18

Rootad: Det där har väl varit en trend på JA som jag tror håller på att avta.

Så vit jag vet så har Bob Marley aldrig skrivit texter där han uppmanat lyssnare att mörda/bränna etc HBT folket (tror inte begreppet HBT existerade på hans tid) men jag tvivlar starkt på att han var en homovän - en av hans låtar börjar faktiskt med orden "man to man is so unjust":

[borttaget /mod]
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-18

De här homoaktivisterna är inget annat än hycklare som aldrig skulle ge sig på rikitgt stora amerikanska band som exempelvis Guns'n'Roses. GnR har framfört både rasistiska och homofobiska låttexter men jag har aldrig hört några HBT organisationer protestera. Inte heller har de någonsin försökt ställa in deras spelningar. Jag antar att de lever efter "sparka neråt, slicka uppåt" principen.

[borttaget /mod]
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-18

*

[borttaget /mod]
  • Rastaman872

46 år, Man, Stockholm

Bigups:
    72

Postad 2012-03-18 , som svar på denna kommentar

jhzhr - 2012-03-18 21:17:19

Rootad: Det där har väl varit en trend på JA som jag tror håller på att avta.

Så vit jag vet så har Bob Marley aldrig skrivit texter där han uppmanat lyssnare att mörda/bränna etc HBT folket (tror inte begreppet HBT existerade på hans tid) men jag tvivlar starkt på att han var en homovän - en av hans låtar börjar faktiskt med orden "man to man is so unjust":

Nu har detta kommit upp så otroligt många gånger att jag börjar tröttna på det. Lyssnar man på who the cap fit så förstår man vad Bob menar med textraden "man to man is so unjust" Hela den texten går ut på att ett samhälle där man ställer människor mot människor för att få mat på bordet är ett samhälle som bara gynnar de som har mycket och inte den fattiga massan.

Självklart var Bob ingen större fan av homosexuella precis lika lite som min farfar eller mina föräldrars generation. Man får inte glömma bort att på 70 talet i Sverige ansågs homosexualitet vara en sjukdom! Men då var i stort sett alla världens samhällen homofobiska och jag tror inte man såg det som någon samhällsfara och därför behövde man inte skriva om det i några låttexter.

Jag tror på fullaste allvar att 80-talets homosexuella frigörelse startade denna religiösa antigay rörelse på Jamaica. Då man blev rädd att denna "sjukdom" skulle sprida sig som en löpeld och ta död på samhället eftersom det då inte skulle födas några barn. Om man är någotsånär bildad och vet att det bara är ca 10% av jordens befolkning som dras till någon av samma kön och att det inte är självvalt vad man föredrar så vet man att det inte är något problem, men om man får sin utbildning av fanatiska präster och resterande samhället som har starka religiösa band kan det bli annorlunda.

Jag tror tyvärr att det inte är ett bättre klimat på Jamaica när det gäller homofobi, däremot tror jag att de flesta artisterna har förstått att det kostar dem för mycket att sjunga om det. De artister som kom fram i början på 2000 talet satt i en ganska svår sits, sjöng man inte homofobiska texter så kom man inte fram och blev populär så man hade en chans till en internationell karriär men gjorde man det så förstördes chanserna till den samma i alla fall pg trycket utifrån. 

Reggaeology sound
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Rastaman872 - 2012-03-18 22:18:25

Hela den texten går ut på att ett samhälle där man ställer människor mot människor för att få mat på bordet är ett samhälle som bara gynnar de som har mycket och inte den fattiga massan.

Rastaman: "människor mot människor" i singular blir väl "man against man" på engelska (är ganska säker på att det även gäller JA English) och inte "man to man". Jag håller med dig om att texten går ut på att belysa dåtidens JAs samhällsproblem.

Tror du inte att låtskrivaren skulle kunna betrakta homosexualitet som ett sådant?

[borttaget /mod]
  • Rootad

31 år, Man, Arholma

Bigups:
    33

Svar till Rastaman872:

Låter vettigt

...
  • Don Emilio de la Guetto

36 år, Man

Bigups:
    26

Postad 2012-03-19

Vad Bob Marley däremot gjorde var att vägra dela loge med Mick Jagger, för att han var citat : "batty boy" slut citat.

Jag har redan vant mig vid att det är bögar/HBT-lobby som bestämmer vilka reggaeartister man får se i Europa. Kul att se att de använder sina rättigheter för att inskränka andras.

16 inna de magazine, one inna de head.
  • mythic

36 år, Man, Trångsund

Bigups:
    22

Postad 2012-03-19

I nån dokumentär som jag inte kommer ihåg namnet på så säger dom att Bob Marley var emot homosexualitet, men att det fanns viktigare saker att sprida. Att han sjunger om detta i Who the cap fit är bara lögn, läs texten.

Nåt jag inte vart förvånad över var iaf att låtarna som togs upp i samband med att man ville bojkotta Sizzla var ifrån 2003. Inte sagt att han sagt posivitiva saker om homosexuella efter det, men vore nog bättre att komma med lite nyare argument.
    Men man kör väl med samma som mot Buju, att dra upp Boom Bye Bye varje gång.

• Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-19

Santorum slängde ut hånglande gay-paret:

www.expressen.se/nyheter/santorum-slangde-ut-hanglande-gay-paret/

Rootad: BTW varför nämner du ens Bob Marley? Tråden handlar ju faktiskt om Sizzla, inte Marley. Eller tycker du att Marley ska vara någon slags förebild för alla reggaeartister? Isf varför just Marley?

[borttaget /mod]
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-19 , som svar på denna kommentar

mythic - 2012-03-19 08:00:16

Att han sjunger om detta i Who the cap fit är bara lögn, läs texten.

Ok vad menade han med "man to man is so unjust" då?

[borttaget /mod]
  • o.f
    o.f

49 år, Man

Bigups:
    122

Postad 2012-03-19

jag tror han menade det som rastaman säger. en omskrivning av man against man.   " man ställs mot man" i en slags tävling. i stället för "man hjälper man "och ingen förlorar. tror nog inte marley var direkt för hbt personer heller men dåtidens reggae handlade väl sällan om att bränna bögar. nu för tiden så verkar mycket reggae ha gått ifrån detta men det går väl i vågor. Buju sa väl någongång en sak som förklarar  hela fenomenet  rätt bra tycker jag . Britterna kom med sin kristna bibel å sa att detta var lagen (man skall ej vara bög). sen tar alla svarta å följer den lagen. sen när Buju och andra ska turnera i dessa "kristna" länder och sprida det kristna budskapet så är de ej välkomna in. Jag tycker hbt rörelsen borde ta tillfället i akt att låta dessa konserter gå av stapeln och eventuellt sprida info om böghatet och bögdödandet på jamaica till publiken så fler får upp ögonen för det. kanske till och med försöka tala med artisten. tror att förbuden och att konserter ställs in bara ökar hatet  från båda sidor. Om en hbt person t.e.x skulle åka till kingston å bo där i några veckor så skulle han/hon säkert inse att detta är en djupt rotad kulturell inställning som gemene man har på Jamaica/västindien än idag. Tänk om alla superkristna och muslimer och andra hårt troende skulle riva/ställa in gaykarnevalen "pride" . vilket liv det skulle bli . jaja. mer kärlek å respekt !

tare lugnt
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Svar till o.f:

Hur kan to bli lika med against?

[borttaget /mod]
  • mythic

36 år, Man, Trångsund

Bigups:
    22

Postad 2012-03-19

hur tror du man menar när man säger "talk face to face"?
    hångel eller?

• Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2012-03-19

Jag är medveten om att "let's talk man to man" kan ha samma (ok, nästan samma) betydelse som "let's talk face to face" men jag tror inte för fem öre att Bob Marley skulle ställda sig kritiskt mot det som anses vara ett klassiskt manligt beteende.

[borttaget /mod]
  • Lenin

9 år, Kvinna

Bigups:
    72

Don Emilio - 2012-03-19 07:27:52

Vad Bob Marley däremot gjorde var att vägra dela loge med Mick Jagger, för att han var citat : "batty boy" slut citat.

[borttaget /mod]

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera