Stäng Login avstängt

Reggae - Nytt reggaekoncept?

Av:
Goldington
Postad:
2011-10-30
Bigups:
6
Läst:
3580

Taggar: dub mysticman desmond foster jonahgold sheya mission daweh congo

• Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-10-30

Delar med mig av visdom och musik... Ta in det här gott folk, en skatt väntar er!
    Jag har tagit vocals från Mooji (som är en Jamaican som är initierad i den Indiska "läran" Advaita) och satt det till dom bästa dubbarna huset kan erbjuda. Det blev Dub-Poetry på ett helt nytt omvälvande sätt.

Feat. Desmond Foster, Sheya Mission, Mysticman, Daweh Congo mfl...

Bara att ladda ner!
    http://soundcloud.com/goldheartmusic/sets/mooji-by-gold/

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-10-30

Strong strong strong! Ett Stort Tack :)

[borttaget /mod]
  • Ranking Alex

Man, Göteborg

Bigups:
    15

Postad 2011-10-30

Först efter att jag lyssnat klart på första låten kom jag till klarhet med min förvirring; jag läste "irriterad" istället för "initierad". :) Det var i vilket fall ett fint tips!

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-10-31

Kan typ inte sluta lyssna. Får samma slags vibbar som jag fick av den här plattan när jag köpte den:

Finns det nån full vocal cut till "Allready Free"?

[borttaget /mod]
  • Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-10-31

LoL irriterad... fantastiskt kul.

Och ja det finns full vocal av Allready Free. Låten heter "Right Man" och från Desmonds kommande skiva. Detta är en remix med låg ambitionsnivå på mix. Internal Dread mixar skiv-versionen. Leafnuts är också med på låten. Robbie Rulah och Mysticman på trummor och bas.

Inga kommentarer om Mooji's förslag till er?

/Guld

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-10-31

you don't have to transcend something if you have no interest in it

[borttaget /mod]
  • Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-10-31 , som svar på denna kommentar

Goldington - 2011-10-31 18:44:09

Internal Dread mixar skiv-versionen.

Varför han och inte du själv?

[borttaget /mod]
  • Ras I Que

26 år, Man

Bigups:
    16

Postad 2011-11-01

klibbigt

ett långsamt gift i bestens buk
  • Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-11-01

19 timmar sedan

you don't have to transcend something if you have no interest in it

Jahquarius, tack! Du anar inte hur det värmer ett gammalt producent-hjärta. Desmonds skiva släpps på Rub-a-Dub. Därför mixar Internal...

/Nona Gyllendub

• Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-11-01

På whoa fick jag frågan om vad som är "nytt" och vad det är för "skatt" jag pratar om. Frågan är ovanligt intelligent och rakt på sak så jag tänkte dela med mig av svaret här med då det kanske behöver klargöras något:

- Det nya konceptet är helt enkelt det nya budskapet. Jag har alldrig hört någon berätta för mig vem jag är, Advaita-style, till reggae förut. Så det känns nytt.

Det kändes som jag hade väntat hela mitt liv på att höra detta. Så jag erbjuder det till er i ny mer lätt-tillgänglig (?) form. Jag vet att det finns några därute som liksom jag bara väntar på att höra om denna skatt. Och vad kan vi säga om skatten?
    Frihet från lidande är väl det mest korrekta. Det handlar om kärn-budskapet som delas av alla religioner, mystiker, filosofier etc; "Känn dig själv".
    När år av meditation bara ledde upp till total frihet för stunden och ej till permanent förändring sökte jag svar på varför och fick svaret från Mooji. Jag hade gjort ett uppenbart fel, och alla gör det! Nu, är det dags att korrigera detta lilla lilla mistag och aldrig mer känna oss otillräckliga i något avseende. Detta är skatten, du är skatten.

Mooji talar i en tradition som spriinger ur en av Indiens mest kända "sages" Ramana Maharshi. Hans totala samlade skriftverk i egen regi är en 18-sidor broschyr som heter "Who Am I". I den berättar han varför och exakt hur man ställer sig den frågan. I den traditionen är meditation redan ett steg ut från det rena medvetandet etc...

Endast den som är redo nog att bemöda sig att följa Moojis (och de andras) erbjudande kommer förstå att det här är på riktigt. Så det här är till er, ni andra kan återgå till det vanliga det är ok :-)

Kram på er/Nona Gyllendub

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-11-01

[borttaget /mod]
  • Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-11-03 , som svar på denna kommentar

Goldington - 2011-11-01 18:50:12

Jahquarius, tack! Du anar inte hur det värmer ett gammalt producent-hjärta.

Tack ska du ha - din musik värmer verkligen mitt hjärta. Att (nästan) ingen kommenterar är inget konstigt - det här är riktigt tunga grejer som väcker avundsjuka. Det är ba acceptera detta och gå vidare. Ha det bra mannen! Hoppas vi ses nån gång på riktigt. Det vore nice, iaf för mig.

[borttaget /mod]
  • Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-11-04

Har nu haft chansen att ta in Wayseer, tunga grejor!
    .
    Mooji och "de andra" (dom finns lite här och där) tar vid där Wayseer slutar. Vad ska vi ta oss till efter vi har sett att vi är wayseers? Först blir man ju rebel, men sen ser man att man bara reflekterar det man är rebell emot och egentligen bara dansar med i låtsasvärlden. Som provocerbar är man manipulerbar.

Då kommer budskapet till oss nu att den låtsasvärlden av regler och mentala begränsingar som pratas om är just det. På låtsas.. Och det gäller oss själva. Hela vår livshostoria och dess betydelse är en mental konstruktion (tankar!) som vävs ihop av uppforstran, minnen, förhoppningar mm mm.

Frågan introduceras då (nu även i dub-format) vem är jag utan all detta krimskrams? Att vi inte accepterar en påtivngad identitet har vi ju redan förstått är sunt men vår "egen" identitet då? Ja, den visar sig vara extremt flexibel och dynamisk, föränderlig och ombytbar. En grupp tankar och känslor som böljar en hit en dit, men ändå tycker vi att vi är densamma. Så, när vi säger "jag" exakt vad menar vi då? Har vi egentligen någonsin funderat över detta? Och vad händer när vi försöker förstå vem "jag" är i nuet, innan alla tankar och fenomen (skatten).

Hursomhelst, jag låter mästaren tala:

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-11-07 , som svar på denna kommentar

Vilken platta asså...

[borttaget /mod]
  • Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-11-08

[borttaget /mod]
  • Mek We Dweet

32 år, Man, Lund

Bigups:
    27

Postad 2011-11-08

sidan är nere just nu?

• Lenin

10 år, Kvinna

Bigups:
    72

Postad 2011-11-08

Det är ba vänta och se vad som händer. Jag tror inte de har lagt ner hela soundcloud.

[borttaget /mod]
  • Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-11-08

Jag har just fått veta att det kommer bli en officiell release av detta album m Mooji. Han diggar det desutom hårt; - "Pure Diamond".
    Och hela soundcloud verkar ligga nere. Såg dessutom att dom flesta spåren har nått nedladdningsgränsen. Så bra då att den snart kommer finnas på Spotify. Releasedatum är dec 9. Alla förtjänster går till Mooji-organisationen.

http://www.goldheartmusic.com/siten-Goldheart%20Web/Logos%20Pics/PressreleaseWeb%20Mooji-DubSatsang.pdf

• Goldington
    Bigups:
    14

Postad 2011-11-09

Ny låt i soundcloud-listan, har funnits på youtube ett tag, en av dom första Mooji-låtarna. På en dub - version av Joy Brings Pain med Daweh Congo. 100 nedladdningar gratis, bara att tuta och köra: http://soundcloud.com/goldheartmusic/mooji-its-up-toyou

Ta in och känn. Och vänligen dela med er till dom som är redo.

- "Before maybe you did not have access to this knowlededge, now, it's available to you..."

• Smalltownboy

44 år, Man

Bigups:
    101

Postad 2011-11-09 , som svar på denna kommentar

- "Before maybe you did not have access to this knowlededge, now, it's available to you..."

On Google !

Dub poetry med substans I say..
    Dina rytmer är ju förstklassiga som vanligt, kombinerat med Mooji´s okonstlade enkla visdom blir det bara vackert !

vive la difference

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera