Stäng Login avstängt

Reggae - In your speakers...?

Av:
Mosiah
Postad:
2009-03-01
Bigups:
27
Läst:
126135
  • Mosiah

36 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-03-01

Vad lyssnar du på just nu? -Själv slängde jag (eller egentligen lade försiktigt) precis in "Right Time Rockers" med U Roy. Vet sedan att många av er här föredrar 80-tals deejays och kanske tycker pionjärernas grejer är lite halvt uttjatat inledningsmaterial. Men jag måste säga, efter att på senare låtit dancehall-deejays dominera mitt lyssnande, att det kändes fantastiskt skönt att återvända till "the foundation" igen. Finns inga som kan mäta sig med svinget i dessa föregångsmäns ordkastande; det är sådant jag finner mest berömvärt och uppskattat i deejay-musik. Och bland dem som behärskar den stilformen allra finast, står U Roy verkligen ut.

Låt oss nu höra vad DU lyssnar på i denna stund, och eventuellt också hur du känner kring det. Peace ya'll!

I don't run with fuckery, I walk with Jah.
  • Papa Phantom

30 år, Man, Borlänge

Bigups:
    22

Postad 2009-03-01

Just i denna stund lyssnar jag på "Tarrus Riley - One two order" och minns sommaren 2007. Helt sjukt bra och mäktig låt! Älskar verkligen den.. Och nu tänker jag slå på "Love created i" med Tarrus igen.

Phantom Soundsystem Super-Power
  • Duppy

26 år, Kvinna, Huddinge

Bigups:
    25

Postad 2009-03-01

Delory Wilson - Good all over plattan - rain from the skies. Snuskigt skön trombon

Med Briljasen I Fokus!
  • Mosiah

36 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-03-01

Nu har jag växlaren på random, och ur mina högtalare hörs "Zion Hut" med Ijahman, från ett album jag väntat alldeles för länge med att köpa. Här har man lyssnat på reggae i snart tio år och inte hört "Haile I Hymn" förrän nu. Skäms på mig!

En parantes till det jag skrev förut är att dagens inledning med att sitta och bläddra i Beth Lesser's bokstavligt talat tunga bok om dancehall och sedan lyssna på U Roy, att det fick mig att skriva ett litet stycke på bloggen om just deejay-musik. Den som är intresserad får gärna läsa och kanske rätta mig angående möjliga informationsfel.

http://www.hasidicvibes.com/2009/03/its-deejay-thing.html

• rootsrocka

32 år, Man, Göteborg

Bigups:
    16

Postad 2009-03-01

Nice tråd, jag upplever en lugn & harmonisk söndag med viss hjälp från Midnite's platta Seek Knowledge before Vengeance just nu, i detta nu spelas sången In 8.

Cast some light and it will be alright
  • Roachclip

34 år, Man, Stockholm

Bigups:
    76

Postad 2009-03-01

Foonas album I n I Sound

www.rebelmusic.se
  • Kunta

41 år, Man, Årsta

Bigups:
    19

Postad 2009-03-01

Jah Shaka - Dub Salute 6: I See Jah Dub (feat Roger Robin). Kvalitetsdub.

• Papa_Andy

30 år, Man, Gävle

Bigups:
    7

Postad 2009-03-01

Pave the way med Pablo Moses, galet skön låt!

Wake the town and tell the people!
  • Gullberg

28 år, Man, Vaxholm

Bigups:
    8

Postad 2009-03-01

Sitter just nu och lyssnar på Daweh Congo - Jah Name

• Mosiah

36 år, Man, Safed

Bigups:
    169

Postad 2009-03-01

Kunta: Efter att med stort nöje läsa dina recensioner av "Commandmenst Of Dub"-serien på din blogg, köpte jag två av dessa (del 3 och 9). Får tyvärr säga att det kanske var lite för simpelt, i brist på bättre ord, producerat för min smak. Däremot älskar jag verkligen samlingen "Message From Africa", vilken helt och hållet var i mitt stuk. Så om du, som verkar vara grundligt insatt i Shaka's prylar, kunde tipsa om fler album med den sortens utformning, vore det mycket uppskattat.

Gullberg: På vilken skiva är den låten med? Tog mig en snabb titt på låtlistorna från några av hans titlar, men kunde inte hitta den. Angående Daweh Congo, förresten, så blev jag rejält nyfiken på hans nya, "Ghetto Skyline", efter att idag ha läst vad EB skrev om den.

• Jr Judah

36 år, Man, Skärholmen

Bigups:
    43

Postad 2009-03-01

Governor Andys nya skiva: Glömda Hjältars Ballad. Mycket bra!

John 3:16
  • ChillJohan

26 år, Man, Nyköping

Bigups:
    11

Postad 2009-03-01

Själastöld med Livelihood ft. Ismael Levi, riktigt skönt gung och så fruktansvärt sann och bra text! :D Älskar Syster sols röst!

Tr-Tr-Trallalala-Trueness :)
  • Kunta

41 år, Man, Årsta

Bigups:
    19

Postad 2009-03-01 , som svar på denna kommentar

Svar till Mosiah I: Förstår vad du menar med simpelt men det är faktiskt en del av vad som tilltalar mig, tillsammans med det faktum att flera budord växer med tiden. Om du gillar vokalspåren på fina "Message From Africa" så gillar du garanterat Hits From The House of Jah Shaka. Den är verkligen vattentät men inkluderar inte dubbar till varje spår. Kanske du skulle gilla Jnr Browns Fly Me Away Home också.

Tråkigt att du inte gillade dina Commandments. Jag har inte haft tid sedan årsskiftet att skriva klart om dem. Nian står ju på tur och jag håller nog den som minst tilltalande i serien tyvärr. Trean är heller ingen favorit även om den känns betydligt mer genomarbetad. Om jag får pracka på dig ett budord till så måste det bli fyran. Eller kanske åttan. Hmmm....; D

Dub Salute-serien är ju alla baserade på vokalalbum rakt av. Finns flera bra i den serien (tex Dub Salute 2 som baseras på Icho Candy's platta samt de nya Dub Salute 6, 7 och 8).

• Fabian - Big Belly Sound

30 år, Man, Stockholm

Bigups:
    13

Postad 2009-03-01

en av mina favoritlåtar just nu! (något äldre roots)

MEN! vene vad artisten heter!!

tror låten heter: many millions.

"Hitler was a devil, he killed - 6 million jews
    and what they, will never tell you, is what - babylon did to you
    and i was, down in the valley of the shadow of the themes when i , heard the voice of my father, he said.. uuuh u wicked man-uuh u wicked man."

ref: i wanna know about the many many million of my people- that went down down down in the bakkle of the people.

sååå fet.
    snälla vad heter artisten

Stand Firm inna babylon
  • kamelbulle

28 år, Man, Strängnäs

Bigups:
    57

Postad 2009-03-01

Jag sitter och lyssnar på en mix med gamla rytm-klassiker. Riktigt trevligt att höra originallåtarna. http://www.youtube.com/watch?v=X55FDjTwzKI

Call the police for me
  • Old_Grandma

31 år, Man, Malmö

Bigups:
    15

Postad 2009-03-01

Collie Buddz - Come Around

Smyglyssnar mest för att bestämma mig om jag se honom här i stan när han spelar den 26 mars

• Mzungu

35 år, Man, Berlin

Bigups:
    5

Postad 2009-03-01

Hughie Izachaar - Can't Take The Pressure.

Tacka gud för Last.fm! Man hittar många guldkorn.

They say they're tired, I say coffee!
  • dubsweetness
    Bigups:
    19

Postad 2009-03-01

Noel Ellis - Noel Ellis Summer prerelease lp

Den knäcker återpressen totalt. Har ett dubbelex som om nån har seriösa roots-trades är det bara att länka...

• Gullberg

28 år, Man, Vaxholm

Bigups:
    8

Postad 2009-03-01 , som svar på denna kommentar

Svar till Mosiah I:

Jag hittar inte heller låten på någon skiva, det ända jag hittar på internet är att han även har gjort den med Ras Shiloh featuring. Då jag bara har låten på mp3 tack vare en datacrash så vet jag inte vilken skiva jag hittade den på.

• Gullberg

28 år, Man, Vaxholm

Bigups:
    8

Postad 2009-03-01

Jag nu kommit på vart låten kommer ifrån, iallafall delvis.. den släpptes iallafall 2001 på VA - Jah Love, mixad av Strong Foundation. Förbannat grym låt.

Skriv ett inlägg

Logga in eller registera dig för att skriva

Senaste händelser

Senaste inläggen

Prenumerera